Fokuspunkt:
  • God stemning ved fælles opstart
Differentiering:
  • –/+ Større/mindre bane
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Boldholder: 1 eller flere berøringer?
  • 2: Boldholder: Læse presafstand og vælge 1. berøring ud fra dette
Differentiering:
  • +/– Mindre/større bane
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Boldholder: 1 eller flere berøringer?
  • 2: Boldholder: Læse presafstand og vælge 1. berøring ud fra dette
Differentiering:
  • +/– Flere/færre spillere på holdene
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Boldholder: 1 eller flere berøringer?
  • 2: Boldholder: Læse presafstand og vælge 1. berøring ud fra dette
  • 3: Medspiller: løbe fri for boldholder
Differentiering:
  • –/+ Færre/flere spillere på banen samtidig
  • – De spillere, der er ude, er endebander
  • + Kun scoring på 1. el. 2. berøring
Læs mere
Fokuspunkt:
  • God stemning ved fælles afslutning
Differentiering:
  • – Man må også ramme stolpen
  • + individuelle krav, fx til sparkefod, sparketeknik, sparkets hårdhed osv.
Læs mere
Tid Øvelse Fokuspunkt Antal Differentiering
1
10-15 min.
Fangeleg I Zoner
Fangeleg i zoner
Video
  • God stemning ved fælles opstart
16-40
  • –/+ Større/mindre bane
2
10-15 min.
Intervalpres
Intervalpres
Video
  • 1: Boldholder: 1 eller flere berøringer?
  • 2: Boldholder: Læse presafstand og vælge 1. berøring ud fra dette
9-13
  • +/– Mindre/større bane
3
15-25 min.
Minisoccer Kamp
Minisoccer kamp
Video
  • 1: Boldholder: 1 eller flere berøringer?
  • 2: Boldholder: Læse presafstand og vælge 1. berøring ud fra dette
6-10
  • +/– Flere/færre spillere på holdene
4
15-25 min.
Intervalspil 3V3+1
Intervalspil
Video
  • 1: Boldholder: 1 eller flere berøringer?
  • 2: Boldholder: Læse presafstand og vælge 1. berøring ud fra dette
  • 3: Medspiller: løbe fri for boldholder
12-18
  • –/+ Færre/flere spillere på banen samtidig
  • – De spillere, der er ude, er endebander
  • + Kun scoring på 1. el. 2. berøring
5
10-15 min.
Crossbar Challenge
Crossbar challenge
Video
  • God stemning ved fælles afslutning
8-10
  • – Man må også ramme stolpen
  • + individuelle krav, fx til sparkefod, sparketeknik, sparkets hårdhed osv.

Fangeleg i zoner

DBU logo

Beskrivelse

Inddel spillerne i hold à 4, som på skift skal være fangere: Det gælder om at være det hold, der hurtigst fanger alle, dvs. en træner tager tid på hver runde. Hver fanger (blå på illustration) må kun være i en bestemt af de 4 firkanter, mens alle de andre (rød på illustration) må bevæge sig frit i alle firkanter. Så snart man er taget, skal man forlade firkanten (og jonglere med en bold, til runden er slut). Når alle er fanget, slutter runden, og der skiftes fangere, indtil alle hold har været fangere.

Tildel evt. alle de fri spilleren en bold - så bliver man fanget, når en fanger erobrer bolden og dribler den ud over en linje (eller hvis man selv dribler/sparker bolden ud af banen).

Fokuspunkter

  • God stemning ved fælles opstart

Differentiering

–/+ Større/mindre bane

Konkurrence

  • Hvilket hold kan fange alle på kortest tid

Intervalpres

DBU logo

Beskrivelse

Spillerne inddeles i 3 hold à 3-4 spillere, evt. med en joker i midten. Boldene placeres ligeligt på de to sidelinjer, hvorfra en ny bold sættes i gang ved hvert boldtab. Ét hold presser mod 2 hold (+ evt. joker), og det gælder om at miste så få bolde som muligt til presspillerne på fx 1½ minut. Herefter presser et nyt hold osv. Når alle hold har presset, kører man en runde mere og forsøger at miste færre bolde end sidst.

Ved boldmodtagelse skal boldholderen vurdere, hvordan hun skal bruge sin 1. berøring: Hvis presspilleren er (meget) tæt på, er det som udgangspunkt en fordel at aflevere på sin første berøring eller at tage en aktiv 1. berøring forbi presspilleren; hvis presspilleren er længere væk, er det normalt en fordel at "dæmpe"/"tæmme" bolden og tiltrække pres, før man afleverer (eller udfordrer). Selvom du fokuserer på boldholderen, bør du sikre dig, at medspillerne er aktive, så der faktisk er mulighed for at aflevere til nogen.

Lad først spillet køre i et par minutter, råb FRYS ved en pasning, og præsentér så træningsfokus som beskrevet, ud fra den givne spilsituation. Herefter sætter du tid på, så holdene presser på skift i faste intervaller, som beskrevet øverst. Hvis antallet af spillere ikke går meningsfuldt op, tager I et par spillere til side ad gangen og arbejder med aktive 1. berøringer i forskellig længde.

Fokuspunkter

  1. Boldholder: 1 eller flere berøringer?
  2. Boldholder: Læse presafstand og vælge 1. berøring ud fra dette
  3. Medspiller: Ud af afleveringsskyggen

Differentiering

+/– Mindre/større bane

Konkurrence

  • De to hold vinder, der har færrest boldtab i løbet af et interval

Minisoccer kamp

DBU logo

Beskrivelse

Almindelig kamp mellem to hold på en lille bane med 4 mål.

Ved boldmodtagelse skal boldholderen vurdere, hvordan hun skal bruge sin 1. berøring: Som udgangspunkt skal hun afslutte eller aflevere på sin første berøring, hvis det giver mulighed for scoring/gennembrud, og hvis denne mulighed forsvinder ved at bruge flere berøringer. Men oftest vil hun skulle bruge mere end 1 berøring: Hvis presspilleren er længere væk, er det ofte en fordel at "dæmpe"/"tæmme" bolden og tiltrække pres, før hun udfordrer eller afleverer; men hvis presspilleren er tæt på, er det ofte en fordel at tage en længere (aktiv) 1. berøring forbi eller væk fra presspilleren.

Når spillet har kørt i et par minutter, råber du FRYS ifm. en aflevering og introducerer fokus på boldholderens 1. berøring som beskrevet, ud fra den aktuelle spilsituation. Du kan gentage dette en enkelt gang senere i aktiviteten, hvis spillerne har behov for at se et ekstra eksempel, men ellers bør du blot give individuel vejledning uden at afbryde spillet (gå ind på banen og tal med spilleren, eller kald hende ud til dig i stedet for at råbe ind til hende). I kan med fordel tage et par spillere ud ad gangen og arbejde individuelt med aktive 1. berøringer i forskellige længder.

Fokuspunkter

  1. Boldholder: 1 eller flere berøringer?
  2. Boldholder: Læse presafstand og vælge 1. berøring ud fra dette
  3. Medspiller: Ud af afleveringsskyggen

Differentiering

+/– Flere/færre spillere på holdene

Konkurrence

  • Flest mål på tid (evt. bedst af 3 eller 5 sæt)
  • Først til 5 mål (evt. bedst af 3 el. 5 sæt)

Intervalspil

DBU logo

Beskrivelse

Spillerne inddeles i 2 hold, som underinddeles i hold à 3-4 spillere, der spiller mod hinanden i intervaller à ½-1 minut. Når trænerne råber skift, skal man lade bolden være og løbe den korteste vej ud af banen - undtagen én spiller på hvert hold, som bliver inde som bageste spiller på det næste hold. Spilleren skal tænke som en ekstra markspiller, så man har overtal og dermed lettere kommer til afslutning, men når modstanderen har bolden, må spilleren selvfølgelig tage med hænder og vogte målet.

Ved boldmodtagelse skal boldholderen vurdere, hvordan hun skal bruge sin 1. berøring: Som udgangspunkt skal hun afslutte eller aflevere på sin første berøring, hvis det giver mulighed for scoring/gennembrud, og hvis denne mulighed forsvinder ved at bruge flere berøringer. Men oftest vil hun skulle bruge mere end 1 berøring: Hvis presspilleren er længere væk, er det ofte en fordel at "dæmpe"/"tæmme" bolden og tiltrække pres, før hun udfordrer eller afleverer; men hvis presspilleren er tæt på, er det ofte en fordel at tage en længere (aktiv) 1. berøring forbi eller væk fra presspilleren.

Lad spillet køre uden afbrydelse, og giv i stedet individuel vejledning, mens spillerne er ude. 

Fokuspunkter

  1. Boldholder: 1 eller flere berøringer?
  2. Boldholder: Læse presafstand og vælge 1. berøring ud fra dette
  3. Medspiller: løbe fri for boldholder

Differentiering

–/+ Færre/flere spillere på banen samtidig
– De spillere, der er ude, er endebander ved siden af modstanderens mål
+ Kun scoring på 1. el. 2. berøring

Konkurrence

  • Spil først til x mål, bedst af 3-5 sæt
  • Spil x intervaller pr. sæt, bedst af 3-5 sæt

Crossbar challenge

DBU logo

Beskrivelse

Inddel spillerne i grupper à 8-10, der spiller på samme mål (inddel evt. i par, der arbejder sammen). Spillernes niveau er ligegyldigt, de mindre dygtige spillere får blot også point for at ramme stolperne:

Spillerne afslutter fra et sted ved/bag en linje foran målet, og man får et point, hver gang man rammer overliggeren. Spillerne henter selv bolde, og jo hurtigere de er til, des flere gange når de at afslutte. Hvert sæt kører i 3-4 minutter, så man finder flere vindere. Evt. kan I spille med, at man får 3 point, når man rammer overliggeren, og bolden går ind; 2 point, når man rammer overliggeren, og bolden ryger tilbage "i spil"; og 1 point, når man rammer overliggeren, og bolden ryger ud af spil (bag mål).

Gør tydeligt opmærksom på, at man både skal vise hensyn til sparkerne, når man henter sin bold, og til dem, der henter bolde, når man sparker.

Fokuspunkter

  • God stemning ved den fælles afslutning på træningen

Differentiering

– Man må også ramme stolpen
+ Individuelle krav, fx til sparkefod, sparketeknik, sparkets hårdhed osv.

Konkurrence

  • Flest point vinder