Fokuspunkt:
  • God stemning ved fælles opstart
Differentiering:
  • –/+ Større/mindre bane
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Boldholder: "Aktion-på-aktion"
  • 2: Boldholder: Afslutte, aflevere eller udfordre?
  • 3: Tænk fremadrettet
Differentiering:
  • + Offside fra midten af banen
  • + Max. 5-7 sekunder fra igangsætning/erobring til afslutning
  • – Når man har afsluttet, må man først forsvare, efter at man har rørt modstanderens stolpe
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Boldholder: "Aktion-på-aktion"
  • 2: Boldholder: Afslutte, aflevere eller udfordre?
  • 3: Tænk fremadrettet
Differentiering:
  • –/+ Bredere/smallere bane
  • + Offside fra midten
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Boldholder: "Aktion-på-aktion"
  • 2: Boldholder: Tænk fremadrettet
  • 3: Medspiller/boldholder: udnytte rum, som det fremadrettede løb skaber
Differentiering:
  • + Offside fra midterlinjen
  • – Jokere på sidelinjerne
Læs mere
Fokuspunkt:
  • God stemning ved fælles afslutning
Differentiering:
  • – Man må også ramme stolpen
  • + individuelle krav, fx til sparkefod, sparketeknik, sparkets hårdhed osv.
Læs mere
Tid Øvelse Fokuspunkt Antal Differentiering
1
10-15 min.
Fangeleg I Zoner
Fangeleg i zoner
Video
  • God stemning ved fælles opstart
16-40
  • –/+ Større/mindre bane
2
15-25 min.
Intervalspil 3V3+1
Intervalspil
Video
  • 1: Boldholder: "Aktion-på-aktion"
  • 2: Boldholder: Afslutte, aflevere eller udfordre?
  • 3: Tænk fremadrettet
12-18
  • + Offside fra midten af banen
  • + Max. 5-7 sekunder fra igangsætning/erobring til afslutning
  • – Når man har afsluttet, må man først forsvare, efter at man har rørt modstanderens stolpe
3
15-25 min.
Wael Spillet
Wael-spillet
Video
  • 1: Boldholder: "Aktion-på-aktion"
  • 2: Boldholder: Afslutte, aflevere eller udfordre?
  • 3: Tænk fremadrettet
10-16
  • –/+ Bredere/smallere bane
  • + Offside fra midten
4
15-25 min.
United
United
Video
  • 1: Boldholder: "Aktion-på-aktion"
  • 2: Boldholder: Tænk fremadrettet
  • 3: Medspiller/boldholder: udnytte rum, som det fremadrettede løb skaber
12-18
  • + Offside fra midterlinjen
  • – Jokere på sidelinjerne
5
10-15 min.
Crossbar Challenge
Crossbar challenge
Video
  • God stemning ved fælles afslutning
8-10
  • – Man må også ramme stolpen
  • + individuelle krav, fx til sparkefod, sparketeknik, sparkets hårdhed osv.

Fangeleg i zoner

DBU logo

Beskrivelse

Inddel spillerne i hold à 4, som på skift skal være fangere: Det gælder om at være det hold, der hurtigst fanger alle, dvs. en træner tager tid på hver runde. Hver fanger (blå på illustration) må kun være i en bestemt af de 4 firkanter, mens alle de andre (rød på illustration) må bevæge sig frit i alle firkanter. Så snart man er taget, skal man forlade firkanten (og jonglere med en bold, til runden er slut). Når alle er fanget, slutter runden, og der skiftes fangere, indtil alle hold har været fangere.

Tildel evt. alle de fri spilleren en bold - så bliver man fanget, når en fanger erobrer bolden og dribler den ud over en linje (eller hvis man selv dribler/sparker bolden ud af banen).

Fokuspunkter

  • God stemning ved fælles opstart

Differentiering

–/+ Større/mindre bane

Konkurrence

  • Hvilket hold kan fange alle på kortest tid

Intervalspil

DBU logo

Beskrivelse

Spillerne inddeles i 2 hold, som underinddeles i hold à 3-4 spillere, der spiller mod hinanden i intervaller à ½-1 minut. Man må ikke aflevere til sin egen keeper. Når trænerne råber skift, skal man lade bolden være og løbe den korteste vej ud af banen. Spil x sæt à fx 6 intervaller - eller spil til fx 7 mål i hvert sæt.

Da banen er relativt lille, og man angriber i ligetal, betyder det meget, at spillerne er i konstant bevægelse. Hold øje med boldholderen: Når hun afleverer bolden, skal hun tage et nyt løb ("aktion-på-aktion") for at blive fri eller skabe et rum til den ny boldholder.

Der er rigtig mange forskellige måder at løse denne spilsituation på: Lad spillerne prøve sig frem og danne sig deres egne erfaringer i stedet for at anvise bestemte løsninger. Men stil krav om at boldholderen har en ny aktion (et løb) efter hver pasning.

Fokuspunkter

  1. Boldholder: "Aktion-på-aktion"
  2. Boldholder: Afslutte, aflevere eller udfordre?
  3. Tænk fremadrettet

Differentiering

+ Offside fra midten af banen
+ Max. 5-7 sekunder fra igangsætning/erobring til afslutning
– Når man har afsluttet, må man først forsvare, efter at man har rørt modstanderens stolpe

Konkurrence

  • Spil først til x mål, bedst af 3-5 sæt
  • Spil x intervaller pr. sæt, bedst af 3-5 sæt

Wael-spillet

DBU logo

Beskrivelse

Kamp mellem to hold uden keeper. Foran hvert mål er en zone på cirka 5 meter, hvor ingen spillere må opholde sig. Man må først score, når man er over midten. Brug som udgangspunkt 8:8-mål.

Tilpas banens størrelse i bredden, så der hele tiden er et vist pres på boldholderen: På den måde bliver det både nødvendigt, at medspillerne løber fri - men også, at boldholderen selv tager et nyt løb, når hun har afleveret ("aktion-på-aktion").

Fokuspunkter

  1. Boldholder: "Aktion-på-aktion"
  2. Boldholder: Afslutte, aflevere eller udfordre?
  3. Tænk fremadrettet

Differentiering

–/+ Bredere/smallere bane
+ Offside fra midten

Konkurrence

  • Spil i intervaller (sæt) à 3-5 minutter, bedst af 5 sæt

United

DBU logo

Beskrivelse

To hold spiller mod hinanden og scorer ved at drible bolden kontrolleret over modstanderens mållinje. Når en spiller afleverer bolden til siden eller baglæns, SKAL spilleren foretage en kort eller længere sprint frem i banen ("aktion-på-aktion"), hvorved der kan opstå et lokalt overtal eller et rum, holdet kan angribe.

Herigennem lærer spillerne, at boldholderens fortsættelse efter pasning i form af dybdeløb kan være et godt værktøj til at nedbryde modstandernes organisation. Det er ikke vigtigt, om boldholderen løber et bestemt sted hen, så længe hun forsøger "noget": De fleste løb skaber nye rum og/eller muligheder for lokale overtal.

Lad spillet køre uden afbrydelser, men hvis spillerne får brug for en kort pause eller to undervejs, kan du godt råbe FRYS ifm. en pasning og spørge boldholderen, hvor hun med fordel kan løbe hen, og hvilke muligheder det nu giver den ny boldholder og de andre medspillere.

Fokuspunkter

  1. Boldholder: "Aktion-på-aktion"
  2. Boldholder: Tænk fremadrettet
  3. Medspiller/boldholder: udnytte rum, som det fremadrettede løb skaber
  4. Medspillere: Forskyde i positioner, så der hele tiden er nye bagspillere at vende tilbage på

Differentiering

+ Offside fra midterlinjen
– Jokere på sidelinjerne

Konkurrence

  • Flest scoringer vinder - spil evt. bedst af 3 sæt

Crossbar challenge

DBU logo

Beskrivelse

Inddel spillerne i grupper à 8-10, der spiller på samme mål (inddel evt. i par, der arbejder sammen). Spillernes niveau er ligegyldigt, de mindre dygtige spillere får blot også point for at ramme stolperne:

Spillerne afslutter fra et sted ved/bag en linje foran målet, og man får et point, hver gang man rammer overliggeren. Spillerne henter selv bolde, og jo hurtigere de er til, des flere gange når de at afslutte. Hvert sæt kører i 3-4 minutter, så man finder flere vindere. Evt. kan I spille med, at man får 3 point, når man rammer overliggeren, og bolden går ind; 2 point, når man rammer overliggeren, og bolden ryger tilbage "i spil"; og 1 point, når man rammer overliggeren, og bolden ryger ud af spil (bag mål).

Gør tydeligt opmærksom på, at man både skal vise hensyn til sparkerne, når man henter sin bold, og til dem, der henter bolde, når man sparker.

Fokuspunkter

  • God stemning ved den fælles afslutning på træningen

Differentiering

– Man må også ramme stolpen
+ Individuelle krav, fx til sparkefod, sparketeknik, sparkets hårdhed osv.

Konkurrence

  • Flest point vinder