Fokuspunkt:
  • God stemning ved fælles opstart
Differentiering:
  • –/+ Større/mindre bane
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Boldholder: Orientering før boldmodtagelse
  • 2: Boldholder: Aktiv 1. berøring ud af eller forbi pres
  • 3: Medspillere: Dirigere boldholder
Differentiering:
  • – Man må ikke forsvare i egen scoringszone
  • + Man må ikke drible over midten
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Boldholder: Orientering før boldmodtagelse
  • 2: Boldholder: Aktiv 1. berøring ud af eller forbi pres
  • Medspillere: Dirigere boldholder
Differentiering:
  • – 3 små mål i hver ende i stedet for 2
  • + Kun flade pasninger
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Boldholder: Orientering før boldmodtagelse
  • 2: Boldholder: Aktiv 1. berøring ud af eller forbi pres
  • 3: Medspillere: Dirigere boldholder
Differentiering:
  • –/+ Længere/kortere bane
Læs mere
Fokuspunkt:
  • God stemning ved fælles afslutning
Differentiering:
  • – Man må også ramme stolpen
  • + individuelle krav, fx til sparkefod, sparketeknik, sparkets hårdhed osv.
Læs mere
Tid Øvelse Fokuspunkt Antal Differentiering
1
10-15 min.
Fangeleg I Zoner
Fangeleg i zoner
Video
  • God stemning ved fælles opstart
16-40
  • –/+ Større/mindre bane
2
15-25 min.
Minisoccer Med Angriber
Minisoccer med angriber
Video
  • 1: Boldholder: Orientering før boldmodtagelse
  • 2: Boldholder: Aktiv 1. berøring ud af eller forbi pres
  • 3: Medspillere: Dirigere boldholder
8-16
  • – Man må ikke forsvare i egen scoringszone
  • + Man må ikke drible over midten
3
15-25 min.
Minisoccer 5V5 Med 2 Over Midten
5v5 minisoccer med 2 over midten
Video
  • 1: Boldholder: Orientering før boldmodtagelse
  • 2: Boldholder: Aktiv 1. berøring ud af eller forbi pres
  • Medspillere: Dirigere boldholder
10-12
  • – 3 små mål i hver ende i stedet for 2
  • + Kun flade pasninger
4
15-30 min.
Kamp 7+1 V 7+1
Minisoccer kamp 7+1 v 7+1
Video
  • 1: Boldholder: Orientering før boldmodtagelse
  • 2: Boldholder: Aktiv 1. berøring ud af eller forbi pres
  • 3: Medspillere: Dirigere boldholder
12-18
  • –/+ Længere/kortere bane
5
10-15 min.
Crossbar Challenge
Crossbar challenge
Video
  • God stemning ved fælles afslutning
8-10
  • – Man må også ramme stolpen
  • + individuelle krav, fx til sparkefod, sparketeknik, sparkets hårdhed osv.

Fangeleg i zoner

DBU logo

Beskrivelse

Inddel spillerne i hold à 4, som på skift skal være fangere: Det gælder om at være det hold, der hurtigst fanger alle, dvs. en træner tager tid på hver runde. Hver fanger (blå på illustration) må kun være i en bestemt af de 4 firkanter, mens alle de andre (rød på illustration) må bevæge sig frit i alle firkanter. Så snart man er taget, skal man forlade firkanten (og jonglere med en bold, til runden er slut). Når alle er fanget, slutter runden, og der skiftes fangere, indtil alle hold har været fangere.

Tildel evt. alle de fri spilleren en bold - så bliver man fanget, når en fanger erobrer bolden og dribler den ud over en linje (eller hvis man selv dribler/sparker bolden ud af banen).

Fokuspunkter

  • God stemning ved fælles opstart

Differentiering

–/+ Større/mindre bane

Konkurrence

  • Hvilket hold kan fange alle på kortest tid

Minisoccer med angriber

DBU logo

Beskrivelse

Kamp mellem to hold, der hver især har en fast angriber i scoringszonen ved de andres mål. Der må kun scores på assist fra scoringszonen.

På den måde er der - hvis angriberen bevæger sig og gør sig fri - normalt en spiller at spille bolden frem til, sådan at det for boldholder er afgørende at være/blive retvendt. Boldholderen bør derfor orientere sig allerede før boldmodtagelse, så hun ved, hvor hun kan/vil aflevere eller vende hen (på sin 1. berøring). Når man er fejlvendt er det nødvendigt at dreje hovedet og/eller række ud med en arm, så man kan mærke, hvor modstanderen er. Medspillerne (ikke træneren!) skal samtidig forsøge at hjælpe ved fx at råbe "alene, "vend op", "vend ind" (mod banens midte), "vend ud" (mod banens side) eller "læg af", når presspilleren er meget tæt på.

Skift angriber efter hvert sæt, men lad i øvrigt spillet køre uden afbrydelse, og giv i stedet individuel vejledning til spillerne. Evt. kan spillet køre som intervalspil for at holde intensiteten oppe (men lad gerne angriberen blive inde, indtil sættet er slut), men I kan også vælge at tage et mindre antal spillere til side ad gangen og øve forskellige former for vendinger eller retningsbestemte 1. berøringer. Hvis I nøjes med 8 aktive spillere i spillet, vil boldholderen oftere være nødt til at forsøge at vende selv, da der sjældnere er en støttespiller end i fx 5v5.

Fokuspunkter

  1. Boldholder: Orientering før boldmodtagelse
  2. Boldholder: Aktiv 1. berøring ud af eller forbi pres
  3. Medspillere: Dirigere boldholder

Differentiering

– Man må ikke forsvare i egen scoringszone (og er nødt til at dække pasningslinjer op mod mål og angriber)
+ Man må ikke drible over midten

Konkurrence

  • Flest mål på tid, bedst af 3-5 sæt
  • Først til 5 mål, bedst af 3-5 sæt

5v5 minisoccer med 2 over midten

DBU logo

Beskrivelse

Kamp mellem to hold, der hver især har to spillere over midten. Bolden må ikke dribles over midterlinjen.

Ofte er det en fordel, hvis den ene eller begge angribere starter højt i banen for at skabe dybde og rum centralt i banen. Samtidig må angriberne normalt veksle i deres positioner for at blive spilbare. Da der spilles på ganske lidt plads, må boldholderen orientere sig allerede før boldmodtagelse, så hun ved, hvor hun vil aflevere eller vende hen (på sin 1. berøring). For angribere og spillere i mellemrum kræver orientering, at man drejer hovedet og/eller rækker ud med en arm, så man kan mærke, hvor modstanderen er. Medspillerne (ikke træneren!) skal samtidig forsøge at hjælpe ved fx at råbe "alene, "vend op", "vend ind" (mod banens midte), "vend ud" (mod banens side) eller "læg af", når presspilleren meget tæt på. Overordnet set bør man som udgangspunkt forsøge at retvende sig mod modstanderens mål (for at kunne true modstanderne), men hvis man er hårdt presset, vil det ofte kunne betale sig at lægge bolden af til en retvendt medspiller i stedet.

Lad spillet køre uden afbrydelse, og giv individuel feedback uden at stoppe spillet. Husk at bytte angribere efter hvert sæt. En assistent kan med fordel tage to-fire spillere til side ad gangen og øve forskellige vendinger eller retningsbestemte 1. berøringer: Her bør I skele til antallet af spillere på banen, så I holder jer omkring 10-12 aktive i selve spillet.

Fokuspunkter

  1. Boldholder: Orientering før boldmodtagelse
  2. Boldholder: Aflæg eller vending?
  3. Boldholder: Aktiv 1. berøring ud af eller forbi pres
  4. Medspillere: Dirigere boldholder

Differentiering

– 3 små mål i hver ende i stedet for 2
+ Kun flade pasninger

Konkurrence

  • Flest mål på tid, bedst af 3-5 sæt
  • Først til x mål, bedst af 3-5 sæt

Minisoccer kamp 7+1 v 7+1

DBU logo

Beskrivelse

Hvert hold består af ca. 7 frie spillere i en fast formation, fx 2-4-1, samt en fast angriber mellem modstandernes mål. Man kan score ved at spille bolden ind i et mål, ved at spille den faste angriber, der vender kontrolleret op over mållinjen, eller ved at score efter aflæg fra den faste angriber (tæller dobbelt).

Banen tilpasses i størrelse, så den ikke er for bred og ganske lang, sådan at den inviterer til at spille ind i modstanderens organisation. På den måde bliver det vigtigt, at boldholderen orienterer sig før boldmodtagelse, så hun ved, hvor hun vil vende hen (på sin 1. berøring). Orientering kræver, at man drejer hovedet og/eller rækker ud med en arm, så man kan mærke, hvor modstanderen er. Medspillerne (ikke træneren!) skal samtidig forsøge at hjælpe ved fx at råbe "alene, "vend op", "vend ind" (mod banens midte), "vend ud" (mod banens side) eller "læg af", når presspilleren meget tæt på. Overordnet set bør man som udgangspunkt forsøge at retvende sig mod modstanderens mål (for at kunne true modstanderne), men hvis man er hårdt presset, vil det ofte kunne betale sig at lægge bolden af til en retvendt medspiller i stedet.

Vær opmærksom på at tilpasse banens bredde, så der spilles meget i længderetningen. Men lad ellers spillet køre uden afbrydelse, og giv individuel feedback uden at stoppe spillet. Husk at bytte den faste angriber efter hver 3-4 minutter. En assistent kan med fordel tage et par spillere til side ad gangen og øve forskellige former for vendinger og retningsbestemte 1. berøringer.

Fokuspunkter

  1. Boldholder: Orientering før boldmodtagelse
  2. Boldholder: Aflæg eller vending?
  3. Boldholder: Aktiv 1. berøring ud af eller forbi pres
  4. Medspillere: Dirigere boldholder

Differentiering

–/+ Længere/kortere bane 

Konkurrence

  • Flest mål på tid
  • Først til x mål

Crossbar challenge

DBU logo

Beskrivelse

Inddel spillerne i grupper à 8-10, der spiller på samme mål (inddel evt. i par, der arbejder sammen). Spillernes niveau er ligegyldigt, de mindre dygtige spillere får blot også point for at ramme stolperne:

Spillerne afslutter fra et sted ved/bag en linje foran målet, og man får et point, hver gang man rammer overliggeren. Spillerne henter selv bolde, og jo hurtigere de er til, des flere gange når de at afslutte. Hvert sæt kører i 3-4 minutter, så man finder flere vindere. Evt. kan I spille med, at man får 3 point, når man rammer overliggeren, og bolden går ind; 2 point, når man rammer overliggeren, og bolden ryger tilbage "i spil"; og 1 point, når man rammer overliggeren, og bolden ryger ud af spil (bag mål).

Gør tydeligt opmærksom på, at man både skal vise hensyn til sparkerne, når man henter sin bold, og til dem, der henter bolde, når man sparker.

Fokuspunkter

  • God stemning ved den fælles afslutning på træningen

Differentiering

– Man må også ramme stolpen
+ Individuelle krav, fx til sparkefod, sparketeknik, sparkets hårdhed osv.

Konkurrence

  • Flest point vinder