Fokuspunkt:
  • God stemning ved fælles opstart
  • Samarbejde mellem fangere
  • Orientering
Differentiering:
  • – Større bane
  • + Mindre bane
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Endebande: Finde en fri pasningslinje
  • 2: Medspiller: Gøre banen bred gennem positionering
  • 3: Medspiller: "Halvvende sig" (jf. beskrivelse)
Differentiering:
  • +/– Mindre/større bane
  • + 3+2 v 3+2 i stedet for 2+2 v 2+2 (markant sværere)
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Angriberen skal finde en fri pasningslinje
  • 2: Medspillerne skal løbe fri (og skabe bredde)
  • 3: Medspillerne skal løbe i støtte for angriberen
Differentiering:
  • + Man må først score, når man er over midten
  • + Kun flade bolde
  • – Fri joker
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Angriberen skal gøre sig fri bag forsvaret
  • 2: Medspillerne skal gøre sig fri og skabe bredde
  • 3: Medspillerne skal søge i støtte for angriberen
Differentiering:
  • – Angriber kan score ved at vende op over mållinjen mellem de to mål
  • – Man må ikke forsvare i egen scoringszone
  • + Angriber SKAL røre bolden, før man må score
Læs mere
Fokuspunkt:
  • God afslutning på træningen med højt humør
Differentiering:
  • –/+ Lettere/sværere opgaver, jf. aktivitetsbeskrivelsen
Læs mere
Tid Øvelse Fokuspunkt Antal Differentiering
1
10 min.
Kædetagfat
Kædetagfat
Video
  • God stemning ved fælles opstart
  • Samarbejde mellem fangere
  • Orientering
12-32
  • – Større bane
  • + Mindre bane
2
10-15 min.
2+2V2+2
2+2 v 2+2 - skabe bredde
Video
  • 1: Endebande: Finde en fri pasningslinje
  • 2: Medspiller: Gøre banen bred gennem positionering
  • 3: Medspiller: "Halvvende sig" (jf. beskrivelse)
8-10
  • +/– Mindre/større bane
  • + 3+2 v 3+2 i stedet for 2+2 v 2+2 (markant sværere)
3
15-25 min.
Kamp 5V5 Med Endezoner
5v5 med endezoner
Video
  • 1: Angriberen skal finde en fri pasningslinje
  • 2: Medspillerne skal løbe fri (og skabe bredde)
  • 3: Medspillerne skal løbe i støtte for angriberen
10-14
  • + Man må først score, når man er over midten
  • + Kun flade bolde
  • – Fri joker
4
15-25 min.
Minisoccer Med Angriber
Minisoccer med angriber
Video
  • 1: Angriberen skal gøre sig fri bag forsvaret
  • 2: Medspillerne skal gøre sig fri og skabe bredde
  • 3: Medspillerne skal søge i støtte for angriberen
8-12
  • – Angriber kan score ved at vende op over mållinjen mellem de to mål
  • – Man må ikke forsvare i egen scoringszone
  • + Angriber SKAL røre bolden, før man må score
5
10-15 min.
Kryds Og Bolle
Kryds og bolle
Video
  • God afslutning på træningen med højt humør
4-6
  • –/+ Lettere/sværere opgaver, jf. aktivitetsbeskrivelsen

Kædetagfat

DBU logo

Beskrivelse

Den klassiske fangeleg, hvor fangerne kan genkendes, ved at de holder i hånd. Når man bliver fanget, holder man i hånd med fangeren, og når et par er blevet til 4 fangere, deles kæden, så de nu i stedet er to par. Den sidste, der bliver fanget, har vundet. Hvis man bliver presset til at løbe ud af banen, er man også fanget.

Sørg for at starte ud med så mange par, at alle er aktive det meste af tiden (kun korte pauser, hvor man ikke risikerer at blive fanget). Kør 3-4 runder, så I får flere vindere.

Fokuspunkter

  • God stemning ved fælles opstart
  • Samarbejde mellem fangere
  • Orientering

Differentiering

– Større bane
+ Mindre bane

Konkurrence

  • Hvem er den sidste, der bliver fanget?

2+2 v 2+2 - skabe bredde

DBU logo

Beskrivelse

Kamp mellem to hold, der hver især består af 2-3 frie spillere + 2 endebander placeret over for hinanden. Når et hold erobrer bolden, gælder det om at spille ud på en af holdets endebander: Herefter er der scoring, hver gang man får bolden flyttet ned på holdets modsatte endebande, uden at modstanderen erobrer bolden i mellemtiden. Når bolden ryger ud af spil, spilles en ny bold ind til det hold, der har vundet den - eller boldene kan fordeles i hjørnerne uden for banen, så det hold, der vinder et indspark, selv kan sætte en bold i spil fra et valgfrit hjørne.

Da det boldbesiddende hold er i overtal, 4v2 el. 5v3, gælder det om at gøre banen stor, så forsvarerne skal dække et stort areal. Man får dybde foræret gennem endebanderne, og derfor er det især markspillerne, der skal sørge for at skabe bredde. Desuden bør medspillere før boldmodtagelse forsøge at vende sig sådan, at de både kan spille frem, tilbage og ind i banen ("halvvende sig").

Lad så vidt muligt spillet køre uden afbrydelser, og giv individuel feedback. Husk at bytte bander løbende. Hvis antallet af spillere ikke går op, kan en assistent med fordel tage et par stykker til side ad gangen og øve 1. berøringer eller pasninger.

Hvis de forsvarende spillere begynder at markere den endebande, som man skal aflevere til for at score point, kan I lave en endezone i forlængelse af kvadratets sider: På den måde kan der opstå pasningslinjer mellem de to (tre) forsvarere, så det alligevel er muligt at score.

Fokuspunkter

  1. Endebande: Finde en fri pasningslinje
  2. Medspiller: Gøre banen bred gennem positionering
  3. Medspiller: "Halvvende sig"
  4. Kalde på bolden

Differentiering

+/– Mindre/større bane

Vær opmærksom på, at det er markant sværere at spille 3v3+2 bander end 2v2+2 bander.

Konkurrence

  • Flest mål på tid (bedst af 3 eller 5 sæt)
  • Først til x mål (bedst af 3 eller 5 sæt)

5v5 med endezoner

DBU logo

Beskrivelse

Kamp på 6 mål mellem to hold. Hvert hold har en fast keeper, der kun må opholde sig i den ene endezone, og en fast angriber, der kun må opholde sig i den modsatte endezone. Angriberen må ikke score. Igangsætninger fra keeper.

Det betyder, at holdene får noget dybde foræret, og da modstanderne skal forsvare 3 mål i næsten hele banens bredde, vil der normalt være gode muligheder for at spille sig frem, hvis medspillerne skaber bredde gennem deres positionering. Angriberen har desuden gode muligheder for at løbe sig fri, fordi keeperen også skal dække 3 mål af, så ofte kan man spille bolden frem til angriberen, og så må medspillerne være gode til at løbe i støtte, så de kan modtage bolden fra angriberen, som jo ikke selv må score.

Giv individuel feedback uden at stoppe spillet - du kan godt bevæge dig rundt på banen og tale med spillerne enkeltvis, uden at det ødelægger spillet.

Fokuspunkter

  1. Angriberen skal finde en fri pasningslinje
  2. Medspillerne skal løbe fri (og skabe bredde)
  3. Medspillerne skal løbe i støtte for angriberen, så hun kan komme af med bolden
  4. Medspillerne skal kalde på bolden

Differentiering

+ Man må først score, når man er over midten
+ Kun flade bolde
– Fri joker, som er med det hold, der har bolden

Konkurrence

  • Flest mål på tid. Spil gerne flere kampe, og skift rundt på holdene undervejs. Husk også at bytte angriber, når hun har fundet ud af at gøre sig fri bag presset (uden at blokere målet for en medspiller)

Minisoccer med angriber

DBU logo

Beskrivelse

Kamp mellem to hold, der hver især har en fast angriber i scoringszonen ved de andres mål. Der må scores fra holdet egen halvdel, men når man er over midten, må der kun scores på assist inde fra scoringszonen (uanset om det er fra angriberen eller en anden spiller). Skift angriber et par gange i løbet af spillet.

Angriberen skal som udgangspunkt finde rum bag forsvarsspillerne (eller evt. binde dem til sig, så det bliver lettere at spille en anden/score fra egen halvdel). Da man således får noget dybde foræret, skal de øvrige medspillere forsøge at skabe bredde gennem deres positioner, men de skal også sørge for at løbe frem i støtte til angriberen, så hun kan komme af med bolden.

Lav gerne et par fælles FRYS, hvor du spørger medspillerne om de er fri (et hensigtsmæssigt sted), og hvor de ellers kan løbe hen. Men herefter bør du lade spillet fortsætte uden stop og i stedet fokusere på en spiller ad gangen (løber hun fri? Løber hun fri et hensigtsmæssigt sted? Kalder hun på bolden? osv.) og så give hende individuel feedback.

Fokuspunkter

  1. Angriberen skal gøre sig fri bag forsvaret
  2. Medspillerne skal gøre sig fri og skabe bredde, så det bliver lettere at spille bolden frem
  3. Medspillerne skal søge i støtte, når angriberen modtager bolden
  4. Medspillere skal kalde på bolden, når de er fri

Differentiering

– Angriber kan score ved at vende op over mållinjen mellem de to mål
– Man må ikke forsvare i egen scoringszone
+ Angriber SKAL røre bolden, før man må score

Konkurrence

  • Flest mål på tid. Spil flere kampe, og skift evt. rundt på nogle spillere mellem hver kamp, sådan at man får relationer med flere spillere

Kryds og bolle

DBU logo

Beskrivelse

Spillerne inddeles i hold à 2-3 spillere, med 2 hold pr bane. Hvert hold får 3 veste hver, som man IKKE skal tage på: En spiller fra hvert hold må drible ud og lægge en trøje på et af spillepladens 9 felter (de pink toppe på illustration), og når hun er retur, må den næste gentage (osv.). Det gælder om at få "3 på stribe" først. Når spillerne ikke har flere veste, må (og skal) den næste spiller flytte én af holdets veste til et nyt felt, indtil et af holdene har 3 på stribe.

Variér konkurrencen ved at stille krav, fx:

  • Hvordan kommer man ud til spillepladen, fx bestemte driblinger, jonglere hele vejen osv. Variér kravene efter spillernes niveau - alle behøver ikke at gøre det samme
  • Hvordan bolden kommer retur til holdet ude fra spillepladen, fx flad/høj pasning med krav om at modtage den kontrolleret bag startlinjen osv.
  • Krav til de holdkammerater, der ikke er på vej til/fra spillepladen, fx at de skal kaste en bold frem og tilbage over en vis afstand, og hvis de taber bolden, starter spilleren på vej til spillepladen forfra med sin tur osv.
  • Motorik, fx at man skal lave en kolbøtte eller vejrmølle undervejs osv.

Hvis man snyder eller laver en fejl, sendes man tilbage til start og prøver igen :-)

Her kan spillere på alle niveauer blandes, men det er vigtigt, at trænerne giver passende udfordringer til hver enkelt spiller, for at alle kan konkurrere jævnbyrdigt. Efter hver kamp kan man bytte modstandere, for at flere får sat ansigt på hinanden.

Fokuspunkter

  • God afslutning på træningen med højt humør

Differentiering

–/+ Lettere/sværere opgaver, jf. aktivitetsbeskrivelsen

Konkurrence

  • Det hold, der først får 3 på stribe, vinder