Fokuspunkt:
  • God stemning ved fælles opstart
  • Samarbejde mellem fangere
  • Orientering
Differentiering:
  • – Større bane
  • + Mindre bane
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Medspiller: afkode "åben dør"
  • 2: Medspiller: time dybe løb
  • 3: Boldholder: Orientering og timing af dyb pasning
Differentiering:
  • – Længere endezoner
  • + Mindre midterzone til jokerne
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Medspiller: afkode "åben dør"
  • 2: Medspiller: time dybe løb
  • 3: Boldholder: Orientering og timing af dyb pasning
Differentiering:
  • – Fri joker i midterzonen
  • + Man må kun score på sin 1. el. 2. berøring
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Medspiller: løbe fri i dybde (og bredde)
  • 2: Boldholder: løbe fri, så snart hun har afleveret
Differentiering:
  • – Fri joker
  • – Større mål
  • + Mindre bane
Læs mere
Fokuspunkt:
  • God afslutning på træningen med højt humør
Differentiering:
  • –/+ Lettere/sværere opgaver, jf. aktivitetsbeskrivelsen
Læs mere
Tid Øvelse Fokuspunkt Antal Differentiering
1
10 min.
Kædetagfat
Kædetagfat
Video
  • God stemning ved fælles opstart
  • Samarbejde mellem fangere
  • Orientering
12-32
  • – Større bane
  • + Mindre bane
2
15-25 min.
Endezonespil Med Jokere På Siderne
Endezonespil med sidejokere
Video
  • 1: Medspiller: afkode "åben dør"
  • 2: Medspiller: time dybe løb
  • 3: Boldholder: Orientering og timing af dyb pasning
10-18
  • – Længere endezoner
  • + Mindre midterzone til jokerne
3
15-25 min.
Minisoccer Med To Sidebander
Minisoccer med sidejokere
Video
  • 1: Medspiller: afkode "åben dør"
  • 2: Medspiller: time dybe løb
  • 3: Boldholder: Orientering og timing af dyb pasning
10-14
  • – Fri joker i midterzonen
  • + Man må kun score på sin 1. el. 2. berøring
4
15-25 min.
3V3 Pasning Over Midten
3v3 pasning over midten
Video
  • 1: Medspiller: løbe fri i dybde (og bredde)
  • 2: Boldholder: løbe fri, så snart hun har afleveret
10-14
  • – Fri joker
  • – Større mål
  • + Mindre bane
5
10-15 min.
Kryds Og Bolle
Kryds og bolle
Video
  • God afslutning på træningen med højt humør
4-6
  • –/+ Lettere/sværere opgaver, jf. aktivitetsbeskrivelsen

Kædetagfat

DBU logo

Beskrivelse

Den klassiske fangeleg, hvor fangerne kan genkendes, ved at de holder i hånd. Når man bliver fanget, holder man i hånd med fangeren, og når et par er blevet til 4 fangere, deles kæden, så de nu i stedet er to par. Den sidste, der bliver fanget, har vundet. Hvis man bliver presset til at løbe ud af banen, er man også fanget.

Sørg for at starte ud med så mange par, at alle er aktive det meste af tiden (kun korte pauser, hvor man ikke risikerer at blive fanget). Kør 3-4 runder, så I får flere vindere.

Fokuspunkter

  • God stemning ved fælles opstart
  • Samarbejde mellem fangere
  • Orientering

Differentiering

– Større bane
+ Mindre bane

Konkurrence

  • Hvem er den sidste, der bliver fanget?

Endezonespil med sidejokere

DBU logo

Beskrivelse

2 hold à 5-7 spillere spiller mod hinanden - med en joker på hver side af banen. Man scorer, ved at drible bolden ind i modstanderens endezone (1 point) eller ved at aflevere bolden ind i zonen til en medspiller i løb (3 point). Mod- og medspillere må ikke "tage ophold" i endezonen - i givet fald dømmes der mål hhv. "offside" - så man skal time sit løb ind i zonen. Når en joker modtager bolden, må hun bevæge sig frit i den midterste zone (og kun den), fx drive bolden på tværs af banen, men hun skal løbe retur på sin linje, så snart bolden er afleveret el. mistet.

Det boldbesiddende hold er altså i overtal, og der vil ofte opstå situationer, hvor en boldholder (især jokerne) er retvendt og upresset ("åben dør") og dermed har mulighed for at aflevere til en medspiller, der løber dybt. Fokusér først på at lære medspillerne at afkode "åben dør" og løbe dybt, med timing, og flyt herefter dit fokus over på boldholders orientering efter disse løb.

Undgå at lære spillerne bestemte skabeloner: Der er rigtig mange måder at løse spillet på! Giv så vidt muligt individuel feedback uden at standse spillet, så der kommer flow. Du kan dog godt lave 1-2 korte spilstop ved "åben dør", hvor du spørger spillerne, hvem der kan hjælpe boldholderen ved at løbe dybt - og hvor de kan løbe hen.

Fokuspunkter

  1. Medspiller: afkode "åben dør"
  2. Medspiller: time dybe løb
  3. Boldholder: Orientering og timing af dyb pasning
  4. Kalde på bolden
  5. Medspiller: løbe dybt i blindside til forsvareren for at signalere, at man selv vil have bolden - eller løbe dybt i forsvarerens synsfelt for at skabe rum til en medspillers dybe løb og spil på næste bevægelse

Differentiering

– Længere endezoner
+ Mindre midterzone til jokerne

Konkurrence

  • Flest point vinder (spil fx til 7, og skift så jokere)

Minisoccer med sidejokere

DBU logo

Beskrivelse

Kamp i 2 hold à 4-6 spillere med to sidejokere. Spillerne må ikke bevæge sig ind i holdets egen scoringszone og må ikke "tage ophold" i modstandernes scoringszone, dvs. man må kun modtage bolden i zonen i et veltimet løb - ellers er der "offside". Sidebanden må bevæge sig frit i midterzonen, mens hun er boldholder, men må kun score i de to mål modsat sin egen side. Så snart hun afleverer/mister bolden, skal hun løbe ud på sin side igen. Der kan scores (af alle) fra hele banen.

Det betyder, at man angriber i overtal, og at der er mange muligheder for at skabe "åben dør", hvor boldholderen er upresset og retvendt, sådan at man kan arbejde med dybe løb. Fokusér først på at lære medspillerne at afkode "åben dør" og løbe dybt, med timing, og flyt herefter dit fokus over på boldholders orientering efter disse løb.

Giv individuel feedback uden at standse spillet, men skab gerne et fælles billede af "åben dør" ved at råbe FRYS, når situationen opstår, og spørge medspillerne, hvem der kan hjælpe boldholderen ved at løbe dybt, og hvor de kan løbe hen.

Fokuspunkter

  1. Medspiller: afkode "åben dør"
  2. Medspiller: time dybe løb
  3. Boldholder: Orientering og timing af dyb pasning
  4. Kalde på bolden
  5. Medspiller: løbe dybt i blindside til forsvareren for at signalere, at man selv vil have bolden - eller løbe dybt i forsvarerens synsfelt for at skabe rum til en medspillers dybe løb og spil på næste bevægelse

Differentiering

– Fri joker i midterzonen
+ Man må kun score på sin 1. el. 2. berøring

Konkurrence

  • Først til x mål vinder. Skift sidejokere mellem hver kamp.

3v3 pasning over midten

DBU logo

Beskrivelse

Spillerne inddeles 2 hold, som underinddeles i to hold à 3 spillere, der spiller mod hinanden i intervaller à cirka 1 minut. I endezonerne foran målene må spillerne ikke opholde sig, og bolden SKAL afleveres over midten, som skal være tydeligt markeret (spil fx over en side-/mållinje eller lign.). Der må scores fra hele banen.

Det betyder, at medspillerne er nødt til at tænke fremadrettet og bevæge sig for boldholderen, som ikke selv kan føre bolden hele vejen op til mål. Ofte er det mindst lige så vigtigt, a boldholderen selv tager et nyt løb, så snart hun har afleveret bolden. Det kan være en fordel at skabe bredde og dybde på en gang gennem sit løb: Medspillerne bør især være opmærksomme på muligheden for at løbe dybt og modtage bolden, når boldholder er upresset og retvendt mod mål ("åben dør").

Der er rigtig mange forskellige måder at løse denne spilsituation på: Lad spillerne prøve sig frem og undgå at anvise bestemte løsninger. Giv så vidt muligt individuel feedback uden at standse spillet, så intensiteten forbliver høj.

Fokuspunkter

  1. Medspiller: løbe fri i dybde (og bredde)
  2. Boldholder: løbe fri, så snart hun har afleveret
  3. Afkode "åben dør", jf. aktivitetsbeskrivelsen
  4. Kalde på bolden

Differentiering

– Fri joker
– Større mål
+ Mindre bane

Konkurrence

  • Spil først til x mål, bedst af 3-5 sæt

Kryds og bolle

DBU logo

Beskrivelse

Spillerne inddeles i hold à 2-3 spillere, med 2 hold pr bane. Hvert hold får 3 veste hver, som man IKKE skal tage på: En spiller fra hvert hold må drible ud og lægge en trøje på et af spillepladens 9 felter (de pink toppe på illustration), og når hun er retur, må den næste gentage (osv.). Det gælder om at få "3 på stribe" først. Når spillerne ikke har flere veste, må (og skal) den næste spiller flytte én af holdets veste til et nyt felt, indtil et af holdene har 3 på stribe.

Variér konkurrencen ved at stille krav, fx:

  • Hvordan kommer man ud til spillepladen, fx bestemte driblinger, jonglere hele vejen osv. Variér kravene efter spillernes niveau - alle behøver ikke at gøre det samme
  • Hvordan bolden kommer retur til holdet ude fra spillepladen, fx flad/høj pasning med krav om at modtage den kontrolleret bag startlinjen osv.
  • Krav til de holdkammerater, der ikke er på vej til/fra spillepladen, fx at de skal kaste en bold frem og tilbage over en vis afstand, og hvis de taber bolden, starter spilleren på vej til spillepladen forfra med sin tur osv.
  • Motorik, fx at man skal lave en kolbøtte eller vejrmølle undervejs osv.

Hvis man snyder eller laver en fejl, sendes man tilbage til start og prøver igen :-)

Her kan spillere på alle niveauer blandes, men det er vigtigt, at trænerne giver passende udfordringer til hver enkelt spiller, for at alle kan konkurrere jævnbyrdigt. Efter hver kamp kan man bytte modstandere, for at flere får sat ansigt på hinanden.

Fokuspunkter

  • God afslutning på træningen med højt humør

Differentiering

–/+ Lettere/sværere opgaver, jf. aktivitetsbeskrivelsen

Konkurrence

  • Det hold, der først får 3 på stribe, vinder