Fokuspunkt:
  • God stemning ved fælles opstart
  • Samarbejde mellem fangere
  • Orientering
Differentiering:
  • – Større bane
  • + Mindre bane
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Medspilleren skal løbe sig fri et sted, hvor hun kan modtage bolden
  • 2: Medspilleren skal løbe sig fri et sted, hvor hun kan hjælpe holdet frem mod mål
Differentiering:
  • + Længere bane
  • + Færre jokere (altid mindst 2)
  • – Mindre bold
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Jokeren skal forsøge at blive fri bag presset
  • 2: Medspilleren skal skabe dybde eller bredde gennem et løb
Differentiering:
  • – Bredere bane (jf. beskrivelse)
  • + Mindre afstand mellem de to mål i samme ende
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Bande skal blive fri på sin linje
  • 2: Markspiller skal løbe fri (foran mål)
  • 3: Boldholder skal løbe fri, efter hun har afleveret
Differentiering:
  • – Større mål
  • – Længere bane
  • + Kun scoring efter assist fra bande
Læs mere
Fokuspunkt:
  • God afslutning på træningen med højt humør
Differentiering:
  • –/+ Lettere/sværere opgaver, jf. aktivitetsbeskrivelsen
Læs mere
Tid Øvelse Fokuspunkt Antal Differentiering
1
10 min.
Kædetagfat
Kædetagfat
Video
  • God stemning ved fælles opstart
  • Samarbejde mellem fangere
  • Orientering
12-32
  • – Større bane
  • + Mindre bane
2
15-25 min.
Kastebold
Kastebold
Video
  • 1: Medspilleren skal løbe sig fri et sted, hvor hun kan modtage bolden
  • 2: Medspilleren skal løbe sig fri et sted, hvor hun kan hjælpe holdet frem mod mål
8-14
  • + Længere bane
  • + Færre jokere (altid mindst 2)
  • – Mindre bold
3
15-25 min.
2V2 Med Joker Spil Igennem
2v2 med joker - Spil igennem
Video
  • 1: Jokeren skal forsøge at blive fri bag presset
  • 2: Medspilleren skal skabe dybde eller bredde gennem et løb
10-14
  • – Bredere bane (jf. beskrivelse)
  • + Mindre afstand mellem de to mål i samme ende
4
15-25 min.
Intervalspil Med Bander
Intervalspil med bander
Video
  • 1: Bande skal blive fri på sin linje
  • 2: Markspiller skal løbe fri (foran mål)
  • 3: Boldholder skal løbe fri, efter hun har afleveret
12-16
  • – Større mål
  • – Længere bane
  • + Kun scoring efter assist fra bande
5
10-15 min.
Kryds Og Bolle
Kryds og bolle
Video
  • God afslutning på træningen med højt humør
4-6
  • –/+ Lettere/sværere opgaver, jf. aktivitetsbeskrivelsen

Kædetagfat

DBU logo

Beskrivelse

Den klassiske fangeleg, hvor fangerne kan genkendes, ved at de holder i hånd. Når man bliver fanget, holder man i hånd med fangeren, og når et par er blevet til 4 fangere, deles kæden, så de nu i stedet er to par. Den sidste, der bliver fanget, har vundet. Hvis man bliver presset til at løbe ud af banen, er man også fanget.

Sørg for at starte ud med så mange par, at alle er aktive det meste af tiden (kun korte pauser, hvor man ikke risikerer at blive fanget). Kør 3-4 runder, så I får flere vindere.

Fokuspunkter

  • God stemning ved fælles opstart
  • Samarbejde mellem fangere
  • Orientering

Differentiering

– Større bane
+ Mindre bane

Konkurrence

  • Hvem er den sidste, der bliver fanget?

Kastebold

DBU logo

Beskrivelse

Der spilles kamp på to mål. I hver zone i længderetningen er en joker, som er med det hold, der har bolden. Man må kun kaste bolden, og når man har bolden, må man hverken gå eller løbe (men gerne dreje om sin egen akse). Man scorer ved at ramme en stolpe eller overliggeren (I kan også bruge 5-mandsmål og spille med almindelig scoring - eller I kan lave en længere bane med en endezone, hvor man scorer ved at kaste til en holdkammerat, der griber bolden). Man må ikke tackle, men hvis boldholderen står længe med bolden i hånden, kan du begynde at tælle ned, og så skal man kaste, inden du når 0, ellers får modstanderne bolden.

Da boldholderen ikke må føre bolden frem, er medspillerne hele tiden nødt til at løbe fri og komme ud af afleveringsskyggen, så de kan modtage bolden.

Fokusér på at vejlede medspillerne og hjælp dem til at forstå, hvornår de er fri (et hensigtsmæssigt sted på banen). Tilpas banens længde til spillernes antal og forudsætninger: - Jo længere bane, des bedre skal spillerne være til at løbe sig fri, og jo bedre medspillerne bliver, des færre jokere bør der være ift. holdstørrelsen (der bør dog altid være min. 2 jokere, da det boldbesiddende hold ellers i praksis vil være i undertal).

Fokuspunkter

  1. Medspilleren skal løbe sig fri et sted, hvor hun kan modtage bolden
  2. Medspilleren skal løbe sig fri et sted, hvor hun kan hjælpe til at få flyttet spillet frem mod mål
  3. Medspilleren skal orientere sig efter en at aflevere til, før hun modtager bolden og selv bliver boldholder

Differentiering

+ Længere bane
+ Færre jokere (altid mindst 2)
– Mindre bold, fx en håndbold

Konkurrence

  • Flest mål vinder. Lav nye hold, og udskift jokerne et par gange undervejs

2v2 med joker - Spil igennem

DBU logo

Beskrivelse

Spillerne inddeles i 2 hold - én spiller (jokeren) fra hvert hold starter i modstandernes ende, mellem deres to køer, og spiller kun med, når hendes hold starter med bolden (jokeren kan evt. igangsætte hver runde med en pasning tilbage - så bliver hun ikke forvirret, ift. hvornår det er hendes tur). Hver duel slutter, når der er scoret, eller bolden er ude af spil, og spillerne løber tilbage i kø, mens en ny duel sættes i gang. Der kan scores i modstanderens to mål, eller ved at jokeren vender kontrolleret op over mållinjen. Man må gerne score, uden at medspillerne har rørt bolden, men hvis det sker ofte, er du nødt til at vise presspillerne, at de skal løbe i pres, så der ikke kan afsluttes så hurtigt.

Man angriber altså altid 3v2 og får dybde i banen foræret gennem jokeren. Hvis du starter med at gøre banen 3-4 meter bredere end angivet (uden at rykke målene længere ud), kan jokeren i sin rolle som medspiller både løbe sig fri centralt bag de to presspillere samt på ydersiden af målene, og så skal hun blot undgå at stå mellem boldholder og mål, da hun derved blokerer for en afslutning. Når spillerne finder ud af at udnytte jokeren ved at spille forbi presset, gør du banen smallere, så der kun er en meter fra sidelinjen til hvert mål. Nu er jokeren normalt nødt til at blive fri centralt bag presspillerne for ikke at løbe i vejen for sine holdkammerater. Det betyder samtidig, at medspilleren i den startende ende i højere grad er nødt til at løbe fri, fx i et overlap eller ved at trække længere ud i banen (vis det ifm. en igangsætning), ligesom boldholderen normalt må tage et dybt løb, når hun afleverer bolden til siden, for at man kan komme frem i banen.

Råb FRYS et par gange undervejs, og spørg medspillerne, hvordan de gør/kan gøre banen stor, og hvor boldholderen kan løbe hen, når hun har afleveret. Skift joker et par gange undervejs, når hun har luret, hvordan hun skal gøre sig fri.

Fokuspunkter

  1. Jokeren skal blive fri bag presset og undgå at løbe ned til boldholderen
  2. Medspilleren ved igangsætning skal skabe dybde eller bredde gennem et løb
  3. Boldholder bør (ofte) tage et dybt løb, hvis hun afleverer bolden til siden

Differentiering

– Bredere bane (jf. beskrivelse)
+ Mindre afstand mellem de to mål i samme ende

Konkurrence

  • Man kan tælle holdenes mål, og så får man en kamp ud af det

Intervalspil med bander

DBU logo

Beskrivelse

Spillerne inddeles i 2 hold, som underinddeles i hold à 3-4 spillere, der spiller mod hinanden i intervaller à ½-1 minut. Hvis man er 3 på "holdene i holdene", agerer to spillere endebander (i den ende, hvor holdet skal score) og en spiller keeper - hvis man er 4 spillere på "holdene i holdene", agerer 2 spillere endebander og 2 spillere sidebander, alle i den ende, hvor holdet skal score. Her må en af de 4 markspillere på skift tage tjansen som keeper. Banderne må ikke score

Uanset model betyder dette, at det boldbesiddende hold er i overtal og altid har nogen at spille bolden frem til, hvis banderne sørger for at gøre sig fri på deres linjer. Markspillerne skal også selv forsøge at blive fri og spilbare i en position, hvor de enten selv kan komme til afslutning eller kan hjælpe holdet tættere på mål. Man må gerne score, selvom en bande IKKE har haft bolden.

Acceptér, at det kan tage lidt tid at forstå skiftene mellem markspiller og bande den første gang: Måske er det en fordel at øve skift i et par minutter, før bolden overhovedet kommer i spil? Men når alle har forstået selve spillet, kan du et par gange råbe FRYS og spørge medspillerne (både bander og markspillere), om de er fri og kan modtage bolden (et hensigtsmæssigt sted på banen, fx foran mål). Du kan også cirkulere mellem de forskellige bandepositioner og hjælpe den spiller, du står ved, fx ved at tage hende i hånden, ved at føre hende i et minut eller ved at give hende inputs mundtligt.

Fokuspunkter

  1. Bande skal blive fri på sin linje
  2. Markspiller skal løbe fri (foran mål)
  3. Boldholder skal løbe fri, efter hun har afleveret (og undgå at stå og nyde sin aflevering)

Differentiering

– Større mål
– Længere bane
+ Kun scoring efter assist fra bande

Konkurrence

  • Flest mål efter 8-10 intervaller vinder. Spil flere kampe, og hvis det kører godt, skifter du rundt på holdene mellem hver kamp, så man skal finde relationer med nogle nye holdkammerater

Kryds og bolle

DBU logo

Beskrivelse

Spillerne inddeles i hold à 2-3 spillere, med 2 hold pr bane. Hvert hold får 3 veste hver, som man IKKE skal tage på: En spiller fra hvert hold må drible ud og lægge en trøje på et af spillepladens 9 felter (de pink toppe på illustration), og når hun er retur, må den næste gentage (osv.). Det gælder om at få "3 på stribe" først. Når spillerne ikke har flere veste, må (og skal) den næste spiller flytte én af holdets veste til et nyt felt, indtil et af holdene har 3 på stribe.

Variér konkurrencen ved at stille krav, fx:

  • Hvordan kommer man ud til spillepladen, fx bestemte driblinger, jonglere hele vejen osv. Variér kravene efter spillernes niveau - alle behøver ikke at gøre det samme
  • Hvordan bolden kommer retur til holdet ude fra spillepladen, fx flad/høj pasning med krav om at modtage den kontrolleret bag startlinjen osv.
  • Krav til de holdkammerater, der ikke er på vej til/fra spillepladen, fx at de skal kaste en bold frem og tilbage over en vis afstand, og hvis de taber bolden, starter spilleren på vej til spillepladen forfra med sin tur osv.
  • Motorik, fx at man skal lave en kolbøtte eller vejrmølle undervejs osv.

Hvis man snyder eller laver en fejl, sendes man tilbage til start og prøver igen :-)

Her kan spillere på alle niveauer blandes, men det er vigtigt, at trænerne giver passende udfordringer til hver enkelt spiller, for at alle kan konkurrere jævnbyrdigt. Efter hver kamp kan man bytte modstandere, for at flere får sat ansigt på hinanden.

Fokuspunkter

  • God afslutning på træningen med højt humør

Differentiering

–/+ Lettere/sværere opgaver, jf. aktivitetsbeskrivelsen

Konkurrence

  • Det hold, der først får 3 på stribe, vinder