Tid | Øvelse | Fokuspunkt | Antal | Differentiering |
---|---|---|---|---|
1
10 min. |
Kædetagfat
Video |
|
12-32 |
|
2
15-25 min. |
Kastebold
Video |
|
8-14 |
|
3
15-25 min. |
2v2 med joker - Spil igennem
Video |
|
10-14 |
|
4
15-25 min. |
Intervalspil med bander
Video |
|
12-16 |
|
5
10-15 min. |
Kryds og bolle
Video |
|
4-6 |
|
Den klassiske fangeleg, hvor fangerne kan genkendes, ved at de holder i hånd. Når man bliver fanget, holder man i hånd med fangeren, og når et par er blevet til 4 fangere, deles kæden, så de nu i stedet er to par. Den sidste, der bliver fanget, har vundet. Hvis man bliver presset til at løbe ud af banen, er man også fanget.
Sørg for at starte ud med så mange par, at alle er aktive det meste af tiden (kun korte pauser, hvor man ikke risikerer at blive fanget). Kør 3-4 runder, så I får flere vindere.
– Større bane
+ Mindre bane
Der spilles kamp på to mål. I hver zone i længderetningen er en joker, som er med det hold, der har bolden. Man må kun kaste bolden, og når man har bolden, må man hverken gå eller løbe (men gerne dreje om sin egen akse). Man scorer ved at ramme en stolpe eller overliggeren (I kan også bruge 5-mandsmål og spille med almindelig scoring - eller I kan lave en længere bane med en endezone, hvor man scorer ved at kaste til en holdkammerat, der griber bolden). Man må ikke tackle, men hvis boldholderen står længe med bolden i hånden, kan du begynde at tælle ned, og så skal man kaste, inden du når 0, ellers får modstanderne bolden.
Da boldholderen ikke må føre bolden frem, er medspillerne hele tiden nødt til at løbe fri og komme ud af afleveringsskyggen, så de kan modtage bolden.
Fokusér på at vejlede medspillerne og hjælp dem til at forstå, hvornår de er fri (et hensigtsmæssigt sted på banen). Tilpas banens længde til spillernes antal og forudsætninger: - Jo længere bane, des bedre skal spillerne være til at løbe sig fri, og jo bedre medspillerne bliver, des færre jokere bør der være ift. holdstørrelsen (der bør dog altid være min. 2 jokere, da det boldbesiddende hold ellers i praksis vil være i undertal).
+ Længere bane
+ Færre jokere (altid mindst 2)
– Mindre bold, fx en håndbold
Spillerne inddeles i 2 hold - én spiller (jokeren) fra hvert hold starter i modstandernes ende, mellem deres to køer, og spiller kun med, når hendes hold starter med bolden (jokeren kan evt. igangsætte hver runde med en pasning tilbage - så bliver hun ikke forvirret, ift. hvornår det er hendes tur). Hver duel slutter, når der er scoret, eller bolden er ude af spil, og spillerne løber tilbage i kø, mens en ny duel sættes i gang. Der kan scores i modstanderens to mål, eller ved at jokeren vender kontrolleret op over mållinjen. Man må gerne score, uden at medspillerne har rørt bolden, men hvis det sker ofte, er du nødt til at vise presspillerne, at de skal løbe i pres, så der ikke kan afsluttes så hurtigt.
Man angriber altså altid 3v2 og får dybde i banen foræret gennem jokeren. Hvis du starter med at gøre banen 3-4 meter bredere end angivet (uden at rykke målene længere ud), kan jokeren i sin rolle som medspiller både løbe sig fri centralt bag de to presspillere samt på ydersiden af målene, og så skal hun blot undgå at stå mellem boldholder og mål, da hun derved blokerer for en afslutning. Når spillerne finder ud af at udnytte jokeren ved at spille forbi presset, gør du banen smallere, så der kun er en meter fra sidelinjen til hvert mål. Nu er jokeren normalt nødt til at blive fri centralt bag presspillerne for ikke at løbe i vejen for sine holdkammerater. Det betyder samtidig, at medspilleren i den startende ende i højere grad er nødt til at løbe fri, fx i et overlap eller ved at trække længere ud i banen (vis det ifm. en igangsætning), ligesom boldholderen normalt må tage et dybt løb, når hun afleverer bolden til siden, for at man kan komme frem i banen.
Råb FRYS et par gange undervejs, og spørg medspillerne, hvordan de gør/kan gøre banen stor, og hvor boldholderen kan løbe hen, når hun har afleveret. Skift joker et par gange undervejs, når hun har luret, hvordan hun skal gøre sig fri.
– Bredere bane (jf. beskrivelse)
+ Mindre afstand mellem de to mål i samme ende
Spillerne inddeles i 2 hold, som underinddeles i hold à 3-4 spillere, der spiller mod hinanden i intervaller à ½-1 minut. Hvis man er 3 på "holdene i holdene", agerer to spillere endebander (i den ende, hvor holdet skal score) og en spiller keeper - hvis man er 4 spillere på "holdene i holdene", agerer 2 spillere endebander og 2 spillere sidebander, alle i den ende, hvor holdet skal score. Her må en af de 4 markspillere på skift tage tjansen som keeper. Banderne må ikke score
Uanset model betyder dette, at det boldbesiddende hold er i overtal og altid har nogen at spille bolden frem til, hvis banderne sørger for at gøre sig fri på deres linjer. Markspillerne skal også selv forsøge at blive fri og spilbare i en position, hvor de enten selv kan komme til afslutning eller kan hjælpe holdet tættere på mål. Man må gerne score, selvom en bande IKKE har haft bolden.
Acceptér, at det kan tage lidt tid at forstå skiftene mellem markspiller og bande den første gang: Måske er det en fordel at øve skift i et par minutter, før bolden overhovedet kommer i spil? Men når alle har forstået selve spillet, kan du et par gange råbe FRYS og spørge medspillerne (både bander og markspillere), om de er fri og kan modtage bolden (et hensigtsmæssigt sted på banen, fx foran mål). Du kan også cirkulere mellem de forskellige bandepositioner og hjælpe den spiller, du står ved, fx ved at tage hende i hånden, ved at føre hende i et minut eller ved at give hende inputs mundtligt.
– Større mål
– Længere bane
+ Kun scoring efter assist fra bande
Spillerne inddeles i hold à 2-3 spillere, med 2 hold pr bane. Hvert hold får 3 veste hver, som man IKKE skal tage på: En spiller fra hvert hold må drible ud og lægge en trøje på et af spillepladens 9 felter (de pink toppe på illustration), og når hun er retur, må den næste gentage (osv.). Det gælder om at få "3 på stribe" først. Når spillerne ikke har flere veste, må (og skal) den næste spiller flytte én af holdets veste til et nyt felt, indtil et af holdene har 3 på stribe.
Variér konkurrencen ved at stille krav, fx:
Hvis man snyder eller laver en fejl, sendes man tilbage til start og prøver igen :-)
Her kan spillere på alle niveauer blandes, men det er vigtigt, at trænerne giver passende udfordringer til hver enkelt spiller, for at alle kan konkurrere jævnbyrdigt. Efter hver kamp kan man bytte modstandere, for at flere får sat ansigt på hinanden.
–/+ Lettere/sværere opgaver, jf. aktivitetsbeskrivelsen