Tid | Øvelse | Fokuspunkt | Antal | Differentiering |
---|---|---|---|---|
1
10 min. |
Tik (tagfat)
Video |
|
10-40 |
|
2
10-20 min. |
2+2 v 2+2 - lukke linjer
Video |
|
8-10 |
|
3
15-25 min. |
3v3+3 - lukke linjer
Video |
|
6-12 |
|
4
15-25 min. |
Intervalspil med bander
Video |
|
10-16 |
|
5
15-20 min. |
3:3 Puff
Video |
|
4-6 |
|
Inddel spillerne i 2 hold, der har hver sin firkant, som spillerne ikke må forlade. Holdene sender en enkelt eller to spillere over i de andres firkant for at fange de andre: Når man er taget, skal man forlade firkanten. Når et hold løber tør for spillere, er legen afgjort, og man vælger en ny fanger til næste runde. Tilføj evt. bold, så er man fanget, når bolden er erobret og driblet ud over en linje. Leg flere runder, så flere når at være fangere.
–/+ Færre/flere fangere
Kamp mellem to hold, der hver især består af 2-3 frie spillere + 2 endebander placeret over for hinanden (det er betydeligt svære at forsvare ved 2v2 frem for 3v3). Når et hold erobrer bolden, gælder det om at spille ud på en af holdets endebander, herefter er der scoring, hver gang man får bolden flyttet ned på holdets modsatte endebande, uden at modstanderen erobrer bolden i mellemtiden. Når bolden ryger ud af spil, spilles en ny bold ind til det hold, der har vundet den - eller boldene kan fordeles i hjørnerne uden for banen, så det hold, der vinder et indspark, selv kan sætte en bold i spil fra et valgfrit hjørne.
Man forsvarer altså i undertal 2v4 el. 3v5, og derfor kan man ikke markere alle modspillere. I stedet bør man fokusere på at forsvare sig kompakt og lukke pasningslinjer frem i banen. Støttespilleren skal således orientere sig bagud og dække en linje mod endebanden (vinkel), men samtidig være i en passende afstand til presspilleren, så hun kan overtage presset, hvis presspilleren sættes. Hvis holdet løser situationen ved at markere endebanden tæt, kan I dels give mål ved at drible over mållinjen, dels lave en zone bag hver linje, hvor endebanden kan bevæge sig frit, så hun ikke kan markeres, og der opstår større vinkler at lukke af.
Råb FRYS et par gange og bed støttespillerne om at orientere sig bagud og vurdere, om de er placeret godt ift. endebanden, men spørg dem også, om de er klar til at overtage presset på boldholdren, hvis presspilleren bliver afdriblet, eller på en ny boldholder, hvis boldholderen afleverer til en medspiller. Resten af tiden kan du give individuel feedback uden at standse spillet. Husk at skifte banderne løbende.
+/– Større/mindre bane
+ Zone til endebander, så de lettere kan skabe vinkler til pasninger
Kamp mellem tre hold à 3-4 spillere (det er betydeligt lettere at forsvare, når man spiller 4v4 ift. 3v3). Lyseblå agerer bander i den ene ende og er med det røde hold, der skal forsøge at score. Når det forsvarende mørkeblå hold erobrer bolden, skal de spille den ned til holdet, der er bande (lyseblå) og bagefter selv løbe ned som bande. Det hold, der før angreb (rød), forsvarer nu mod det hold, der før var bande (lyseblå). Man skifter også, hvis det angribende hold spiller bolden ud af banen eller begår frispark. Man må ikke forsvare i scoringszonen (foran målene), som er cirka 4-5 meter dyb, men angriberne må gerne opholde sig i zonen.
Det betyder, at man i bedste fald forsvarer i ligetal, og at man må bestræbe sig på at lukke linjerne ned mod både de to mål og mod evt. angribere i scoringszonen. For at gøre det svært for det angribende hold, er det generelt en fordel, at presspilleren er fremadrettet og hurtig i sit presløb (timing og retning), så boldholder ikke får store vinkler at spille i, men samtidig må støttespillerne hurtigt finde positioner, der forhindrer afslutninger og pasninger frem i scoringszonen (vinkler). Det kræver, at de er gode til at orientere sig bagud. Samtidig skal støttespillerne holde en afstand til presspilleren, der sikrer, at de kan overtage pres ved pasning til en medspiller eller ved afdribling af presspilleren.
Råb FRYS et par gange ifm. aflevering, og bed støttespillerne om at orientere sig bagud og vurdere, om de dækker pasningslinjer mod mål og modspillere. Spørg også, hvem der kan overtage presset, hvis boldholderen afdribler presspilleren, eller hvis hun afleverer til den ene og den anden medspiller. Lad spillet køre uden afbrydelse i den resterende del af spillet, og giv i stedet individuel feedback, mens spillerne er endebander.
OBS: Det kan godt tage 5-10 minutter, før spillerne forstår at skifte hurtigt mellem at forsvare, være bande og angribe, men herefter får du sandsynligvis et godt flow, så vær tålmodig, og hjælp spillerne med at skifte, indtil alle har forstået dynamikken.
– Stille målene tættere
– Mindre scoringszone
+ Også scoring ved at drible bolden ind i scoringszonen
Spillerne inddeles i 2 hold, som underinddeles i hold à 3-4 spillere, der spiller mod hinanden i intervaller à ½-1 minut. Hvis man er 3 på "holdene i holdene", agerer to spillere endebander (i den ende, hvor holdet skal score) og en spiller keeper - hvis man er 4 spillere på "holdene i holdene", agerer 2 spillere endebander og 2 spillere sidebander, alle i den ende, hvor holdet skal score. Her må en af de 4 markspillere på skift tage tjansen som keeper. Hvis I kun er 10 spillere, må I spille med fast keeper og skifte mellem sættene. Endebanderne må ikke score.
Uanset hvilken af de to modeller, I bruger, vil det boldbesiddende hold altså være i overtal, sådan at man ikke kan markere alle. Derfor må man forsvare sig kompakt, ved at støttespillerne holder en passende afstand til presspilleren, hvor en kan overtage presset ved afdribling af presspilleren, samtidig med at man orienterer sig bagud og dækker pasningslinjer mod mål og bander.
Vejled spillerne individuelt uden at standse spillet, men FRYS gerne spillet en enkelt gang eller to, hvor du beder støttespillerne om at orientere sig bagud og vurdere, om de dækker pasningslinjer mod mål og bander. Spørg også, hvem der kan overtage presset, hvis boldholderen afdribler presspilleren, eller hvis hun afleverer til den ene og den anden medspiller.
+ Keeper må ikke parere
– Smallere bane
Spillerne inddeles i hold à 3, der spiller kampe mod hinanden på skift, enten på tid eller til fx 7 point, hvorefter der roteres, så man får et nyt modstanderhold. Hvert hold må kun være på sin egen side af midterlinjen. Kampen sættes i gang, ved at rødt hold server (man skal altid stå bag egen baglinje ved serv). Blåt hold skal nu dels forhindre bolden i at ryge ud over blåt holds baglinje, dels sørge for at returnere en (svær) bold til rød, som har chance for at ryge ud over rødt holds baglinje. Alle holdets spillere SKAL røre bolden netop 1 gang ifm. hver returnering, dvs. 3 berøringer fordelt på 3 spillere.
Man taber pointet, hvis:
Det hold, der vinder pointet, server næste bold. Der gives point på alle bolde, uanset hvem der server. Ved returnering SKAL alle tre spillere røre bolden præcis 1 gang, dvs. 3 berøringer i alt.
Trænerens vigtigste rolle er at tilpasse banens størrelse til spillernes niveau, så man får et passende antal returneringer pr. serv (som en gennemsnitsbetragtning). Man bør desuden tildele udfordringer til særlig dygtige spillere, fx at de kun må returnere bolden med den næstbedste fod, og "hjælp" til mindre dygtige spillere, fx at de får en ekstra berøring.
+/– Individuel udfordring/hjælp