Tid | Øvelse | Fokuspunkt | Antal | Differentiering |
---|---|---|---|---|
1
10 min. |
Tik (tagfat)
Video |
|
10-40 |
|
2
10-20 min. |
2+1 v 2+1 med midterlinje
Video |
|
10-16 |
|
3
15-20 min. |
Intervalspil - forsvare fremad
Video |
|
12-18 |
|
4
15-25 min. |
Wael-spillet
Video |
|
10-14 |
|
5
15-20 min. |
3:3 Puff
Video |
|
4-6 |
|
Inddel spillerne i 2 hold, der har hver sin firkant, som spillerne ikke må forlade. Holdene sender en enkelt eller to spillere over i de andres firkant for at fange de andre: Når man er taget, skal man forlade firkanten. Når et hold løber tør for spillere, er legen afgjort, og man vælger en ny fanger til næste runde. Tilføj evt. bold, så er man fanget, når bolden er erobret og driblet ud over en linje. Leg flere runder, så flere når at være fangere.
–/+ Færre/flere fangere
Spillerne inddeles på 2 hold, hvis spillere fordeler sig ligeligt i holdets tre køer. Holdene skiftes til at sætte i gang og spiller, indtil der er scoret, eller bolden er ude af spil. Den spiller, der sætter i gang, må straks løbe ind på modstandernes halvdel, mens modstandernes tredje spiller først må løbe ind, når bolden passerer midterlinjen. Tilsvarende må man til en start kun score i modstandernes ende, men når man kommer over midten, må man også vende tilbage og score i sin egen ende.
Det betyder, at man forsvarer 2 mod 3, samtidig med at man skal forhindre modstanderne i at komme over midten. Afstande og vinkler mellem pres- og støttespiller og ift. egne mål og modstanderens angribere er derfor afgørende for at lykkes. I praksis er overgangene mellem at være pres- og støttespiller derfor afgørende, idet presspilleren hurtigt må falde "under bolden", når hun bliver støttespiller, og positionere sig, så hun lige så hurtigt kan komme i pres, når hun igen bliver presspiller.
Tilpas banens bredde og afstanden mellem målene i den enkelte ende, så sværhedsgraden bliver tilpas for de forsvarende spillere. Lav evt. et enkelt eller to stop, hvor du spørger spillerne, hvordan forsvarerne kan løse en specifik situation.
–/+ Smallere/bredere bane
– Den tredje forsvarende spiller må løbe ind efter fx 4 sekunder
Spillerne inddeles i 2 hold, som underinddeles i hold à 3-4 spillere, der spiller mod hinanden i intervaller à ½-1 minut. Når trænerne råber skift, skal man lade bolden være og løbe den korteste vej ud af banen - undtagen én spiller på hvert hold, som bliver inde som bageste spiller på det næste hold. Spilleren er med som en ekstra markspiller, så det boldbesiddende hold er i overtal, men når modstanderen har bolden, må spilleren selvfølgelig tage med hænder og vogte målet. Spil x sæt à fx 6 intervaller - eller spil til fx 7 mål i hvert sæt.
Da banen er relativt lille og målet stort, samtidig med at det boldbesiddende hold er i overtal, må det forsvarende hold hele tiden sørge for at holde pres på boldholder for at forhindre afslutninger imod. Spillerne skal derfor primært forsvare fremad, kompakt som en enhed, og det giver mange skifter mellem pres og støtte for hver enkelt spiller, ikke mindst fordi man forsvarer i undertal. Støttespillerne skal i de fleste situationer fokusere på at lukke pasningslinjer over midten (og blokere for afslutninger) ved at dække vinkler, men samtidig skal afstandene mellem forsvarerne være relativt korte, så en støttespiller hurtigt kan overtage presset, hvis presspillerne bliver afdriblet eller afleverer til en medspiller. Presspilleren skal i de situationer også hurtigt falde ind "under bolden", når hun bliver støttespiller.
Giv individuel feedback til spillerne, mens de er ude og venter på at komme ind.
–/+ Flere/færre spillere på holdene
– Offside ved midten af banen
+ De spillere, der er ude, er endebander i modstanderens ende
Kamp mellem to hold uden keeper. Foran hvert mål er en zone på cirka 5 meter, hvor ingen spillere må opholde sig.
Derfor er det forsvarende hold nødt til at presse højt og holde tryk på boldholder for at undgå, at bolden let kan sparkes i det tomme mål. Forsvarsspillerne må altså arbejde fremadrettet og kompakt, så støttespillere er tæt nok på til at kunne overtage presset fra presspilleren, hvis modstanderen dribler forbi eller afleverer til en medspiller. Omvendt må presspilleren også finde ind i rollen som støttespiller, når presset går videre til en holdkammerat. Disse overgange er fokus for øvelsen.
Observér i første omgang hver enkelt spiller, og giv individuel feedback til presovergangene i stedet for at introducere en masse taktiske principper.
–/+ Mindre/større mål
– Offside fra midten
+ Fri joker
Spillerne inddeles i hold à 3, der spiller kampe mod hinanden på skift, enten på tid eller til fx 7 point, hvorefter der roteres, så man får et nyt modstanderhold. Hvert hold må kun være på sin egen side af midterlinjen. Kampen sættes i gang, ved at rødt hold server (man skal altid stå bag egen baglinje ved serv). Blåt hold skal nu dels forhindre bolden i at ryge ud over blåt holds baglinje, dels sørge for at returnere en (svær) bold til rød, som har chance for at ryge ud over rødt holds baglinje. Alle holdets spillere SKAL røre bolden netop 1 gang ifm. hver returnering, dvs. 3 berøringer fordelt på 3 spillere.
Man taber pointet, hvis:
Det hold, der vinder pointet, server næste bold. Der gives point på alle bolde, uanset hvem der server. Ved returnering SKAL alle tre spillere røre bolden præcis 1 gang, dvs. 3 berøringer i alt.
Trænerens vigtigste rolle er at tilpasse banens størrelse til spillernes niveau, så man får et passende antal returneringer pr. serv (som en gennemsnitsbetragtning). Man bør desuden tildele udfordringer til særlig dygtige spillere, fx at de kun må returnere bolden med den næstbedste fod, og "hjælp" til mindre dygtige spillere, fx at de får en ekstra berøring.
+/– Individuel udfordring/hjælp