Fokuspunkt:
  • God stemning under opstart
Differentiering:
  • –/+ Færre/flere fangere
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Støttespillere: Kommunikere fremad (dirigere pres- og støttespillere)
  • 2: Støttespillere: Beslutte, hvornår man forsvarer hhv. forsøger at erobre
  • 3: Støttespillere: Orientering bagud og lukke linjer mod mål og angribere
Differentiering:
  • – Kun scoring efter assist fra scoringszonen
  • – Stille målene tættere
  • + Angriberen kan score ved at vende op over mållinjen mellem de to mål
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Støttespillere: Kommunikere fremad (dirigere pres- og støttespillere)
  • 2: Støttespillere: Beslutte, hvornår man forsvarer hhv. forsøger at erobre
  • 3: Støttespillere: Dirigere, hvornår holdet skubber op og falder
Differentiering:
  • – Kun scoring, når man er over midten
  • + Længere bane
Læs mere
Fokuspunkt:
  • 1: Støttespillere: Kommunikere fremad (dirigere pres- og støttespillere)
  • 2: Støttespillere: Beslutte, hvornår man forsvarer hhv. forsøger at erobre
  • 3: Støttespillere: Dirigere, hvornår holdet skubber op og falder
Differentiering:
  • + Joker på sidelinjerne/mållinjen
  • – Scoring kun på den midterste del af mållinjen
Læs mere
Fokuspunkt:
  • God stemning ved afslutningen
Differentiering:
  • +/– Individuel udfordring / hjælp
Læs mere
Tid Øvelse Fokuspunkt Antal Differentiering
1
10 min.
Tik (Tagfat)
Tik (tagfat)
Video
  • God stemning under opstart
10-40
  • –/+ Færre/flere fangere
2
15-25 min.
Minisoccer Med Angriber
Minisoccer - forsvare i undertal
Video
  • 1: Støttespillere: Kommunikere fremad (dirigere pres- og støttespillere)
  • 2: Støttespillere: Beslutte, hvornår man forsvarer hhv. forsøger at erobre
  • 3: Støttespillere: Orientering bagud og lukke linjer mod mål og angribere
8-14
  • – Kun scoring efter assist fra scoringszonen
  • – Stille målene tættere
  • + Angriberen kan score ved at vende op over mållinjen mellem de to mål
3
20-25 min.
6V6 Med 2 Over Midten
6v6 med 2 over midten
Video
  • 1: Støttespillere: Kommunikere fremad (dirigere pres- og støttespillere)
  • 2: Støttespillere: Beslutte, hvornår man forsvarer hhv. forsøger at erobre
  • 3: Støttespillere: Dirigere, hvornår holdet skubber op og falder
12-16
  • – Kun scoring, når man er over midten
  • + Længere bane
4
15-25 min.
United
United
Video
  • 1: Støttespillere: Kommunikere fremad (dirigere pres- og støttespillere)
  • 2: Støttespillere: Beslutte, hvornår man forsvarer hhv. forsøger at erobre
  • 3: Støttespillere: Dirigere, hvornår holdet skubber op og falder
12-18
  • + Joker på sidelinjerne/mållinjen
  • – Scoring kun på den midterste del af mållinjen
5
15-20 min.
3 Mands Puff
3:3 Puff
Video
  • God stemning ved afslutningen
4-6
  • +/– Individuel udfordring / hjælp

Tik (tagfat)

DBU logo

Beskrivelse

Inddel spillerne i 2 hold, der har hver sin firkant, som spillerne ikke må forlade. Holdene sender en enkelt eller to spillere over i de andres firkant for at fange de andre: Når man er taget, skal man forlade firkanten. Når et hold løber tør for spillere, er legen afgjort, og man vælger en ny fanger til næste runde. Tilføj evt. bold, så er man fanget, når bolden er erobret og driblet ud over en linje. Leg flere runder, så flere når at være fangere.

Fokuspunkter

  • God stemning under opstart

Differentiering

–/+ Færre/flere fangere

Konkurrence

  • Det hold, der først løber tør for spillere, har tabt

Minisoccer - forsvare i undertal

DBU logo

Beskrivelse

Kamp mellem to hold, der hver især har en-to fast(e) angriber(e) i en scoringszone ved de andres mål.

Det betyder, man forsvarer i undertal på størstedelen af banen, og at man ikke kan markere hver enkelt modstander. Derfor vil det normalt være en fordel at presse som en sammenhængende enhed, så man opretholder kompaktheden, hvorfor afstande og vinkler mellem pres- og støttespillere kan være afgørende (man vil måske presset modstanderen til en bestemt side). De bageste spillere skal både have blik for at "lukke linjer" op mod målene og modstandernes angribere og skal samtidig forsøge at udnytte deres overblik ved at styre de foranliggende spillere gennem individuel kommunikation, fx "højre", "venstre", "gå på", "afvente", "luk midten" koblet med spillerens navn.

Lad spillet køre uden afbrydelser, men råb gerne FRYS et par gange, og spørg den bageste forsvarer, om holdet er positioneret på en sådan måde, at de især bør forsvare (mål og pasningslinjer mod angribere) eller især bør forsøge at erobre, og hvad de vil have de foranliggende til at gøre i den givne situation. Byt bagspillere undervejs, men vær realistisk: Alle kan ikke nå at dirigere.

Fokuspunkter

  1. Støttespillere: Kommunikere fremad (dirigere pres- og støttespillere)
  2. Støttespillere: Beslutte, hvornår man forsvarer hhv. forsøger at erobre
  3. Støttespillere: Orientering bagud og lukke linjer mod mål og angribere

Differentiering

– Kun scoring efter assist fra scoringszonen
– Stille målene tættere
+ Angriberen kan score ved at vende op over mållinjen mellem de to mål

Konkurrence

  • Flest mål på tid
  • Først til 5 mål (evt. i bedst af 3 el. 5 sæt)

6v6 med 2 over midten

DBU logo

Beskrivelse

Kamp med to spillere over midten, på 8:8-mål uden fast keeper, men lad gerne den bageste spiller parere.

Da man kan komme i undertal på egen halvdel, vil det ofte være en fordel at presse højt på modstanderens halvdel. Man må både være fleksibel ift. hvor mange spillere, der er med i presset (ift. modstanderens positioner), og være god til at holde pres på boldholderen, så det bliver svært at spille bolden frem i banen. Det vil normalt være en fordel at presse som en sammenhængende enhed, så man opretholder kompaktheden, hvorfor afstande og vinkler mellem pres- og støttespillere kan være afgørende (man vil måske presset modstanderen til en bestemt side). De bageste spillere skal forsøge at udnytte deres overblik ved at styre de foranliggende spillere gennem individuel kommunikation, fx "højre", "venstre", "gå på", "afvente", "luk midten" koblet med spillerens navn - eller gennem kollektive beskeder, fx "skub op", når de andre spiller bagud eller boldholder er hårdt presset, og "fald", når boldholder er retvendt og upresset, så bagrummet (kan) trues.

Lad spillet køre uden afbrydelser, men råb gerne FRYS et par gange og spørg bagspillerne, om holdet er positioneret på en sådan måde, at de bør forsvare (målet og midten) eller forsøge at erobre, og hvad de vil have de foranliggende til at gøre i den givne situation. Byt bagspillere undervejs, men vær realistisk: Alle kan ikke nå at dirigere.

Fokuspunkter

  1. Støttespillere: Kommunikere fremad (dirigere pres- og støttespillere)
  2. Støttespillere: Beslutte, hvornår man forsvarer hhv. forsøger at erobre
  3. Støttespillere: Dirigere, hvornår holdet skubber op og falder

Differentiering

– Man må kun score, når man er over midten
+ Længere bane

Konkurrence

  • Flest mål på tid (evt. bedst af 3 eller 5 sæt)
  • Først til 5 mål (evt. bedst af 3 el. 5 sæt)

United

DBU logo

Beskrivelse

To hold spiller mod hinanden og scorer ved at drible bolden kontrolleret over modstanderens mållinje. Når en spiller afleverer bolden til siden eller baglæns, SKAL spilleren foretage en kort eller længere sprint frem i banen, hvorved der kan opstå et lokalt overtal eller et rum, holdet kan angribe. Der spilles med offside.

Det vil normalt være en fordel at presse som en sammenhængende enhed, så man opretholder kompaktheden, hvorfor afstande og vinkler mellem pres- og støttespillere kan være afgørende (man vil måske presse modstanderen til en bestemt side). De bageste spillere skal forsøge at udnytte deres overblik ved at styre de foranliggende spillere gennem individuel kommunikation, fx "højre", "venstre", "gå på", "afvente", "luk midten" koblet med spillerens navn - eller gennem kollektive beskeder, fx "skub op", når de andre spiller bagud, eller boldholder er hårdt presset, og "fald", når boldholder er retvendt og upresset, så bagrummet (kan) trues.

Lad spillet køre uden afbrydelser, men råb gerne FRYS et par gange og spørg bagspillerne, om holdet er positioneret på en sådan måde, at de bør forsvare (målet og midten) eller forsøge at erobre, og hvad de vil have de foranliggende til at gøre i den givne situation. Byt bagspillere undervejs, men vær realistisk: Alle kan ikke nå at dirigere.

Fokuspunkter

  1. Støttespillere: Kommunikere fremad (dirigere pres- og støttespillere)
  2. Støttespillere: Beslutte, hvornår man forsvarer hhv. forsøger at erobre
  3. Støttespillere: Dirigere, hvornår holdet skubber op og falder

Differentiering

+ Joker på sidelinjerne/mållinjen
– Scoring kun på den midterste del af mållinjen

Konkurrence

  • Flest scoringer vinder (spil evt. 2 kampe, og byt bagspillere halvvejs)

3:3 Puff

DBU logo

Beskrivelse

Spillerne inddeles i hold à 3, der spiller kampe mod hinanden på skift, enten på tid eller til fx 7 point, hvorefter der roteres, så man får et nyt modstanderhold. Hvert hold må kun være på sin egen side af midterlinjen. Kampen sættes i gang, ved at rødt hold server (man skal altid stå bag egen baglinje ved serv). Blåt hold skal nu dels forhindre bolden i at ryge ud over blåt holds baglinje, dels sørge for at returnere en (svær) bold til rød, som har chance for at ryge ud over rødt holds baglinje. Alle holdets spillere SKAL røre bolden netop 1 gang ifm. hver returnering, dvs. 3 berøringer fordelt på 3 spillere.

Man taber pointet, hvis:

  • serveren ikke står bag baglinjen, når der serves
  • bolden serves/returneres i knæhøjde eller højere
  • bolden spilles ud over en sidelinje (uanset hvor)
  • bolden spilles ud over ens egen baglinje (uanset af hvem)
  • bolden ligger stille på holdets halvdel
  • en af holdets spillere, forsætligt eller uforsætligt, har en kropsdel i græsset over midterlinjen

Det hold, der vinder pointet, server næste bold. Der gives point på alle bolde, uanset hvem der server. Ved returnering SKAL alle tre spillere røre bolden præcis 1 gang, dvs. 3 berøringer i alt.

Trænerens vigtigste rolle er at tilpasse banens størrelse til spillernes niveau, så man får et passende antal returneringer pr. serv (som en gennemsnitsbetragtning). Man bør desuden tildele udfordringer til særlig dygtige spillere, fx at de kun må returnere bolden med den næstbedste fod, og "hjælp" til mindre dygtige spillere, fx at de får en ekstra berøring.

Fokuspunkter

  • God stemning ved afslutningen

Differentiering

+/– Individuel udfordring/hjælp

Konkurrence

  • Først til x point
  • Flest point på x minutter