Tid | Øvelse | Fokuspunkt | Antal | Differentiering |
---|---|---|---|---|
1
10 min. |
Tik (tagfat)
Video |
|
10-40 |
|
2
15-25 min. |
Minisoccer - forsvare fremad interval
Video |
|
8-16 |
|
3
10-20 min. |
2v2 med joker
Video |
|
10-16 |
|
4
15-25 min. |
3v3 pasning over midten
Video |
|
6-16 |
|
5
15-20 min. |
3:3 Puff
Video |
|
4-6 |
|
Inddel spillerne i 2 hold, der har hver sin firkant, som spillerne ikke må forlade. Holdene sender en enkelt eller to spillere over i de andres firkant for at fange de andre: Når man er taget, skal man forlade firkanten. Når et hold løber tør for spillere, er legen afgjort, og man vælger en ny fanger til næste runde. Tilføj evt. bold, så er man fanget, når bolden er erobret og driblet ud over en linje. Leg flere runder, så flere når at være fangere.
–/+ Færre/flere fangere
Spillerne inddeles i to hold, der spiller kamp 2v2-3v3 i intervaller à cirka 40 sekunder. Man må først score, når man er på modstanderens banehalvdel, og bolden SKAL dribles over midterlinjen. Ved scoring må man sætte en ny bold i gang fra egen mållinje, og når bolden ryger ud, sættes der også altid i gang fra mållinjen.
Det betyder, at det er sværere end normalt at spille sig frem på banen, og det forsvarende hold kan man fordel tænke fremadrettet og presse modstanderne højt på deres banehalvdel: Støttespillerne bør holde en passende afstand til presspilleren, så de kan overtage presset, når boldholder afdribler presspilleren, eller når hun afleverer til sin medspiller. Når modstanderne kommer over midten, bør presspilleren desuden orientere sig bagud og sikre sig, at hun lukker en linje op mod et af sine egne mål, så der ikke kan afsluttes.
Lad spillet køre med høj intensitet, og giv individuel feedback til spillerne, mens de ikke er på banen.
–/+ Tilpas banens bredde, indtil det hverken er for let eller svært at lykkes med det høje pres
– Kun scoring på 1. eller 2. berøring
+ Fri joker
Spillerne inddeles i 2 hold: Én spiller (jokeren) fra hvert hold starter i modstandernes ende, mellem deres to køer, og spiller kun med, når hendes hold starter med bolden (jokere kan sætte hver tur i gang). Hver duel slutter, når der er scoret, eller bolden er ude af spil, og spillerne løber tilbage i kø, mens en ny duel sættes i gang. Der kan scores i modstanderens to mål, eller ved at jokeren vender kontrolleret op over mållinjen.
Det betyder, at man altid forsvarer i undertal 2v3. Nærmeste spiller til boldholder (presspilleren) kan med fordel gå i pres, mens makkeren agerer støttespiller: Støttespilleren bør i de fleste situationer placere sig let forskudt for presspilleren, så hun først og fremmest lukker pasningslinjen frem mod et mål og mod jokeren. Ved at holde sig lidt bag ved presspilleren, kan hun måske også nå i pres, hvis presspilleren bliver afdriblet af boldholderen. Støttespilleren skal altså først og fremmest undgå at markere, men i stedet dække linjer/rum som beskrevet. Når boldholderen afleverer til en medspiller, vil pres- og støttespilleren typisk skifte rolle.
Råb FRYS et par gange undervejs, og spørg støttespilleren, hvordan han/hun bedst støtter presspilleren (typisk er det vigtigste at forhindre frit skud på mål, herefter at forhindre pasning til jokeren). På den baggrund kan du fx bede spilleren om at flytte sig rundt og vælge den bedste position, han/hun kan finde, så der skabes et fælles billede for spillerne. Resten af tiden kan du give individuel feedback, når spillerne er (på vej) i kø. Vær positiv og opmuntrende, det er ikke let at forsvare i undertal!
+ Gøre banen bredere uden at rykke målene med ud, så jokeren også kan blive fri på siden
–/+ Mindre/større afstand mellem holdets 2 mål (så det bliver lettere/sværere at lukke af over midten)
– Kun scoring på 1. og 2. berøring
2 hold à 3-4 spillere spiller mod hinanden, gerne som intervalspil. Bolden må IKKE dribles over midten, men man må score fra hele banen. Brug 8:8-mål, og spil uden keeper (der må heller ikke pareres). Når spillerne er fortrolige med spillet, kan de, der er ude, sætte i gang fra sidelinjen, men til en start er det en fordel, at en træner/forælder spiller boldene ind (altid til holdets egen halvdel).
Det betyder, at det forsvarende hold dels skal holde så meget tryk på boldholder, at denne ikke bare kan sparke bolden op i det tomme mål, dels skal lukke ned for medspillerne, så det bliver svært for modstanderen at spille sig over midten. Det betyder, at presspilleren først og fremmest skal forhindre boldholder i at skyde på mål og spille bolden fremad: For at det lykkes, må støttespillerne skubbe med op, sådan at de ikke har langt i pres, når boldholderen afdribler presspilleren eller afleverer til en medspiller - og den tidligere presspiller må hurtigt bevæge sig ned under den nye presspiller, så hun selv bliver klar til at tage over igen. Det er således sjældent en god idé at markere hver sin spiller, i stedet kan man med fordel forsvare sig kompakt over midten.
Giv mest individuel feedback under spil, men råb frys en enkelt gang eller to, og stil åbne spørgsmål til, hvordan de forsvarende spillere hver især bidrager til at forhindre modstanderne i at score.
– Kun scoring på 1. berøring
+ Fri joker
Spillerne inddeles i hold à 3, der spiller kampe mod hinanden på skift, enten på tid eller til fx 7 point, hvorefter der roteres, så man får et nyt modstanderhold. Hvert hold må kun være på sin egen side af midterlinjen. Kampen sættes i gang, ved at rødt hold server (man skal altid stå bag egen baglinje ved serv). Blåt hold skal nu dels forhindre bolden i at ryge ud over blåt holds baglinje, dels sørge for at returnere en (svær) bold til rød, som har chance for at ryge ud over rødt holds baglinje. Alle holdets spillere SKAL røre bolden netop 1 gang ifm. hver returnering, dvs. 3 berøringer fordelt på 3 spillere.
Man taber pointet, hvis:
Det hold, der vinder pointet, server næste bold. Der gives point på alle bolde, uanset hvem der server. Ved returnering SKAL alle tre spillere røre bolden præcis 1 gang, dvs. 3 berøringer i alt.
Trænerens vigtigste rolle er at tilpasse banens størrelse til spillernes niveau, så man får et passende antal returneringer pr. serv (som en gennemsnitsbetragtning). Man bør desuden tildele udfordringer til særlig dygtige spillere, fx at de kun må returnere bolden med den næstbedste fod, og "hjælp" til mindre dygtige spillere, fx at de får en ekstra berøring.
+/– Individuel udfordring/hjælp